- Snabbfakta
- Trådslöjdsalster
- Kategori
- Metall
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Trådslöjd
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva..
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 6v.
- Material
- Galvaniserad metalltråd, koppar eller mässningstråd i olika tjocklekar
- Uppgift
Eleven får tillverka en figur i metalltråd som ska stå/hänga på en platta av trä.
Man lär sig huvudsakligen att böja, bocka och löda metalltråden.
- Förberedelser
Lämpligt kan vara galvaniserad metalltråd i tjocklekarna 1mm, 1,5 mm och 2 mm.
Det går även bra att löda i mässing- eller koppartråd men är då lite dyrare.
Införskaffa en mängd olika tänger, och formar att böja runt.
Lödkolvar, lödpennor, lod och varför inte en bhutangasbrännare (liten) samt flussmedel till lödningen.
Se våra filmer om mjuklödning under undervisningsstöd.
- Elevuppgift
- Trådslöjdsalster
Du får lära dig:
- Om olika tänger och dess användningsområden.
- Om hur man formar, böjer, bockar och mjuklöder metalltråd.
- Om lämpliga metaller att arbeta med i trådslöjd.
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl och engagerat du prövar dig fram till ett tillfredsställande resultat.
Uppgift:
Du ska tillverka en valfri figur i någon metalltråd som läraren erbjuder dig.
Sök efter figurer på nätet eller teckna en egen.
Du ska forma figuren genom att använda olika tänger. Du kommer att bocka, böja och till sist löda ihop
dina olika delar till ett färdigt resultat.
Din figur ska sedan stickas ner i en liten träbit som blir bottenplatta.
Denna bottenplatta får gärna utformas så att den går väl ihop med figuren.
Om det finns metallfärg så kan du få måla din figur om du vill.
Träna gärna på någon provbit innan du startar med din figur.
Undervisningsstöd: Trådslöjdsalster
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
Centralt innehåll i årskurs 7-9
Vi börjar med att ha en introduktion enligt följande:
- Ett litet bildspel visas med tidigare elevalster tillsammans med något färdigt exempel på figur där man visar
hur det såg ut mer tredimensionellt. Här ser man även lödningar och hur man sätter fast figuren i träplattan.
- Ett antal olika tänger visas och demonstreras. (böjtång, flacktång, kraftavbitare, hovtång och sidavbitare)
- Prata om olika metaller och dess egenskaper, lämpliga tjocklekar och även prisbilden på olika metaller.
- Undervisa om hur man med olika tänger och hjälpmedel böjer metalltråd. Hur man med metallringar
som mallar kan böja och skapa jämna fina former på tråden.
- Kul är också att demonstrera hur man får en metalltråd spikrak genom att spänna fast den i skruvdragaren
och vrida den rak under fart. (se film)
- Till sist visar man hur man löder ihop olika tråddelar med varandra.
Vi inhandlade också ett antal billiga nagellacksflaskor för att eleverna skulle kunna måla sina figurer om de så ville.
Det var mycket uppskattat. Se bara till att ha god ventilation då det kan lukta en del
Låt eleverna leta efter lämpliga motiv på nätet. Man kan hitta många bra figurer genom att söka på t.ex. olika substantiv
med ordet- silhuetter efter. Ex. djur-silhuetter, dans-silhuetter etc.
Skriv ut bilden i lagom storlek (eller om de har ritat en själv) och dela sedan in figuren i de olika delar man önskar löda ihop.
Klipp av en lagom lång metalltråd, gör den rak, bocka och böj delarna efter bilden som mall. Löd sedan ihop dem.
Glöm inte att det ska finnas minst en rak liten tråddel som ska stoppas ner i träbiten senare.
Bra är om eleverna får träna lite på de olika teknikerna inkl. lödning innan de startar med sin riktiga figur.
Lättast (men lite dyrare) är att löda med koppartråd. förslagsvis 1,5 mm tjock.
Se gärna denna film om grundläggande lödningsarbeten i slöjdsalen.
Se gärna denna film om att mjuklöda med butangasbrännare.
Se gärna denna film om mjuklödning med lödkolv.
Titta på de olika hjälpmedlen och tipsen så kommer arbetsområdet att flyta mycket bättre.
Inspirera eleverna till att försöka koppla ihop träplattan med figuren. Tillverkar man t.ex. en palm så kan träplattan vara en liten ö.
En fotbollsspelare kan stå på en fotbollsplan o.s.v.
Bedömningsmatris: Trådslöjdsalster
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Dessutom kan eleven pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|