- Snabbfakta
- Tre material
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utifrån syftet..
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 4-5 v.
- Material
- Trä, metall och läder
- Uppgift
Eleven får forma en bricka i något vackert träslag, tillverka en rem i läder i vilken man kan uttrycka sig på
och även pröva på att smida en enklare ring i smidesstål.
Syftet och utmaningen blir att föremålet ska vara funktionellt samt ha en tilltalande form.
- Förberedelser
Såga upp kortare lister av olika träslag där eleven får välja material till sin bricka. (ca 8 mm tjocka och 38 mm breda)
Skär upp lagom breda remsor i ca 2,5 mm tjockt läder.
Köp in rundstång i stål förslagsvis 4-5 mm tjockt.
Vill man smida (alternativ är en färdig nyckelring) så behövs givetvis gasol och gärna en smidesugn.

- Elevuppgift
- Tre material
Du får lära dig:
- Lite om olika träslag och hur man kan formge och kombinera olika material med varandra
- Pröva på att arbeta med teknikerna läder och smide
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan välja och motivera dina olika val genom arbetsprocessen.
Ta hänsyn till kvalitet och miljöaspekter.
Uppgift:
Du ska efter en modell där tre material samverkar, tillverka en nyckelbricka i trä, metall och läder.
Metallringen kan du smida, läderremmen kan du dekorera och nita samman och trädelen får du formge
efter eget huvud med en tanke bakom.
Du väljer själv träslag av de bitar läraren erbjuder. Tänk på att form och funktion bör samverka.
Ditt arbete ska du sedan utvärdera.
Fundera över motsattsorden klumpig/smäcker, symmetrisk/asymmetrisk, andvändbar/obrukbar och noggrannt/slarvigt
Försök tänk på detta när du arbetar.

Undervisningsstöd: Tre material
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet.
Centralt innehåll:
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
- Utvecklade former av hantverkstekniker. (läderarbete och smide)
- Slöjdarbetets olika delar: Idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
Syftet med uppgiften är att träna på att formge ett föremål med ett personligt uttryck.
Eleven ska få kombinera olika material med varandra och på enklare sätt komma i kontakt
med olika material och tekniker som läder och smide.Uttrycket sätts i nyckelbrickans trädel
medan metall och läderarbetet är materialkunskap.
Visa en färdig nyckelbricka med en rem som smidigt glider genom hålet i trädelen.
Poängtera att den ska glida så fint som möjligt utan större glapp.
Berätta/visa hur man ritar upp en rektangel på trädelen med bredd och tjocklek som remmen. (se bild A)
Markera punkter med en syl där man med ett litet borr borrar 2-3 hål. Såga med en tunn såg (urmakarsåg)
bort material mellan hålen och fila sedan med nålfilar tills remmen löper fint i hålet.
Gå igenom fiberriktning och visa hur skört det är där fibrerna är korta. Se gärna filmen om fiberriktning.
Jag brukar lägga fram en färdig läderrem som mall där man tydligt ser hur man kan formge den. (se bild B)
Låt eleverna titta på mallen och försöka föra över idén av form. Gå igenom hur man nitar i läder.
Visa enklare smidesteknik. Om man ger varje elev 1 slöjdlektion till smidet så kommer alla vara
färdiga inom de veckor som det är elever i gruppen.
Jag har påbörjat andra uppgifter samtidigt och låtit denna uppgift bli klar under terminens gång.
Bild A
Bild B
Bedömningsmatris: Tre material
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|