- Snabbfakta
- Underlägg
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ½ termin Textil - ½ termin Trä och metall
- Material
- Eleverna väljer själva.
- Uppgift
Uppgiften går ut på att eleverna skall inspireras av en byggnad som de hittar någonstans i världen.
Utifrån det skall de formge och framställa fyra glasunderlägg där 2 underlag skall framställas i
mjuka material och två underlägg i hårda material.
Alla fyra underläggen skall vara kopplade till samma inspirationskälla.
Eleverna väljer själv vilka tekniker och vilket material de vill arbeta med.
- Förberedelser
Inget speciellt!
- Elevuppgift
- Underlägg
Du kommer att få lära dig:
- Att redogöra din inspiration med hjälp av bilder - moodboard
- Att göra slöjdprodukter i olika material med samma tema
- Hur man planerar sin slöjdprocess
- Olika hantverkstekniker (beroende på vilka tekniker ni väljer att arbete med)
- Att sätta ord på sin arbetsprocess.
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Denna uppgift går ut på att ni skall inspireras av en byggnad som ni tycker är intressant eller som ni besökt. Utifrån byggnaden skall ni formge och framställa fyra glasunderlägg där 2 underlag skall framställas i mjuka material och två underlägg i hårda material.
Alla fyra underlägg skall vara kopplade till samma inspiration. Ni väljer själv vilka tekniker och vilket material ni vill arbeta med.
Följande vill jag ha in:
- En moodboard (en samling av inspirationsbilder)
- Skisser
- En planering över ert arbete
- Fyra underlägg – två i mjuka material/två i hårda material
- Slöjdrapport (utvärdering av arbetet)
Undervisningsstöd: Underlägg
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll årskurs 7-9
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
När det gäller materialinköp är det svårt att förutspå eftersom eleverna själv väljer vilka material och tekniker de vill arbeta med.
Jag brukar låta dem spåna idéer och skissa första lektionen. Andra lektionen måste de välja tekniker och material och
efter den lektionen beställer jag de material jag inte har hemma.
Vill man göra det enklare kan man som lärare bestämma vilka tekniker och material eleverna får välja på och då kan
man redan ha inhandlat det.
För att hitta inspiration kan eleverna söka på google bilder eller pinterest. Här hittar ni en massa inspiration!
Bedömningsmatris: Underlägg
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Eleven prövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar systematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|