För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Uppgiften går ut på att eleverna skall lära sig tekniken att väva samt att berätta om deras färgval och att du som lärare
berättar om hur olika färger kan påverka uttrycket på deras vävar.
Man kan välja att väva ute i naturen. Denna uppgift passar om man skall på utflykt och eleverna skall ha olika aktiviteter.
Man kan dock lika gärna ta med pinnar in till klassrummet.
Du får lära dig:
Uppgift:
Er uppgift är att väva en väv på pinnar från naturen. Ni kommer att få visat två sätt att väva på.
Ni väljer vilken väv ni vill göra och sedan vilka färger ni vill ha på er väv. När vi vävt klart skall ni
berätta varför ni valt de färgerna ni valt.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll:
Om man vill göra uppgiften i klassrummet så hade jag som lärare plockat olika pinnar som passar eller tagit hjälp av fritids eller klassläraren. Om klassen/elevgruppen skall ut i natuten någon gång, låt eleverna då plocka pinnarna själv.
Till denna uppgift tycker jag att man kan ta fram olika material på garnen, eller varför inte riva bitar av tyg.
Ta spillbitar tyg eller små garnstumpar.
Till varptråd använder jag mig av tunnare bomullsgarn.
Du kan söka på yoytube för att hitta inspiration - sök på väv inspiration och indianvänning.
Man kan också visa följande film från URskola - Kvalitet som handlar om tekniken vävning på Bali. Ni hittar den här.
Ni kan också välja att montera en varp på en grenklyka, beskrivningen hittar ni här till vänster som ett dokument.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |