- Snabbfakta
- Väv i naturen
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 1-3
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Vävning
- Förmåga
- Formge och.., Tolka slöjdföremåls..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- 1-3 v.
- Material
- Garn och varptråd
- Uppgift
Uppgiften går ut på att eleverna skall lära sig tekniken att väva samt att berätta om deras färgval och att du som lärare
berättar om hur olika färger kan påverka uttrycket på deras vävar.
Man kan välja att väva ute i naturen. Denna uppgift passar om man skall på utflykt och eleverna skall ha olika aktiviteter.
Man kan dock lika gärna ta med pinnar in till klassrummet.
- Förberedelser

- Elevuppgift
- Väv i naturen
Du får lära dig:
- Tekniken att väva
- Olika slöjdord som har med tekniken vävning att göra
- Hur olika färgval påverkar slutresultatet
Uppgift:
Er uppgift är att väva en väv på pinnar från naturen. Ni kommer att få visat två sätt att väva på.
Ni väljer vilken väv ni vill göra och sedan vilka färger ni vill ha på er väv. När vi vävt klart skall ni
berätta varför ni valt de färgerna ni valt.

Undervisningsstöd: Väv i naturen
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverksteknikt
- Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Cenralt innehåll:
- Enkla former av några hantverkstekniker, till exempel metalltrådsarbete, sågning och tovning.
- Hur färg, form och material påverkar slöjdföremåls uttryck.
Om man vill göra uppgiften i klassrummet så hade jag som lärare plockat olika pinnar som passar eller tagit hjälp av fritids eller klassläraren. Om klassen/elevgruppen skall ut i natuten någon gång, låt eleverna då plocka pinnarna själv.
Till denna uppgift tycker jag att man kan ta fram olika material på garnen, eller varför inte riva bitar av tyg.
Ta spillbitar tyg eller små garnstumpar.
Till varptråd använder jag mig av tunnare bomullsgarn.
Jag brukar visa dessa filmer innan vi väver.
Intro film att visa innan uppgiften om vad vävning är hittar ni här.
Man kan också visa följande film från URskola - Kvalitet som handlar om tekniken vävning på Bali. Ni hittar den här.
Hur man kan väva en indianväv. Filmen hittar ni här.
Ni kan också välja att montera en varp på en grenklyka, beskrivningen hittar ni här till vänster som ett dokument.
Bedömningsmatris: Väv i naturen
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|