- Snabbfakta
- Vikingaskepp
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- 1 termin
- Material
- Lind, tunn metallplåt, olika tyger och rundstav
- Uppgift
Syftet är att eleven utvecklar medvetenhet om estetiska traditioner och uttryck samt förståelse för slöjd, hantverk och design från olika kulturer och tidsperioder enligt läroplanen. Detta mål nås genom att eleven får tillverka ett vikingaskepp i trä, sköldar i plåt och med ett segel av tyg.
- Förberedelser
Läs om vikingatiden och hur livet kunde se ut då. Se ev. film om den tiden eller besök en utställning eller ett museum.
- Elevuppgift
- Vikingaskepp
Du får lära dig:
- Om vikingatiden, dess hantverk och levnadssätt
- Formgivning och urholkning av ett vikingaskepps skrov
- Tillverkning av sköldar i metall
- Sammansättning av slöjdens olika material
- Nya slöjdspecifika begrepp
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Du ska få tillverka ett vikingaskepp genom att forma och urholka en bit lind.
Dessutom kommer du i textilt material att sy ett segel genom att själv välja färg och mönster.
Du kommer att ha en arbetsbeskrivning som du kan följa som stöd i arbetet.
Arbetet kommer att ta större delen av terminen och redovisning sker genom dokumentation
samt värderingar innan, under och efter avslutat uppgift.
Undervisningsstöd: Vikingaskepp
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 4-6:
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor för det egna skapandet.
- Hur färg, form och material bidrar till olika uttryck hos slöjdföremål.
Syftet är att eleven utvecklar medvetenhet om estetiska traditioner och uttryck samt förståelse för slöjd, hantverk och design från olika kulturer och tidsperioder enligt läroplanen.
I uppgiften ges möjligheten att praktiskt illustrera hur ett tidsenligt vikingaskepp kunde se ut.
Eleven får formge ett båtskrov i trä och tillverka sköldar i metall samt sy ett segel i olika tyger som läraren erbjuder.
Läraren har också möjlighet att visa andra material och tekniker som hör tiden till. Det kan vara t.ex. smide, läder och skinn samt textila hantverkstekniker.
Eleverna får arbeta i träslaget lind då det är mjukt och lätt att forma med enklare handverktyg. Sköldarna tillverkas av plåt som inte bör vara tjockare än 0,5 mm (helst lite tunnare) då det annars kan vara svårt att klippa i. Seglet kan sys enligt bifogad arbetsbeskrivning.
Se till att eleverna gör mast och bommar tidigt så att de kan fästa seglet.
Nedan finns 2 länkar där man kan leta lämpliga filmer om vikingatiden. (Sökord på hemsidorna: Vikingatiden)
Filmer 1: Vikingatiden
Filmer 2: Vikingatider
Bedömningsmatris: Vikingaskepp
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|