- Snabbfakta
- Vikingaskepp
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- 1 termin
- Material
- Lind, tunn metallplåt, olika tyger och rundstav
- Uppgift
Syftet är att eleven utvecklar medvetenhet om estetiska traditioner och uttryck samt förståelse för slöjd, hantverk och design från olika kulturer och tidsperioder enligt läroplanen. Detta mål nås genom att eleven får tillverka ett vikingaskepp i trä, sköldar i plåt och med ett segel av tyg.
- Förberedelser
Läs om vikingatiden och hur livet kunde se ut då. Se ev. film om den tiden eller besök en utställning eller ett museum.

- Elevuppgift
- Vikingaskepp
Du får lära dig:
- Om vikingatiden, dess hantverk och levnadssätt
- Formgivning och urholkning av ett vikingaskepps skrov
- Tillverkning av sköldar i metall
- Sammansättning av slöjdens olika material
- Nya slöjdspecifika begrepp
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
Uppgift:
Du ska få tillverka ett vikingaskepp genom att forma och urholka en bit lind.
Dessutom kommer du i textilt material att sy ett segel genom att själv välja färg och mönster.
Du kommer att ha en arbetsbeskrivning som du kan följa som stöd i arbetet.
Arbetet kommer att ta större delen av terminen och redovisning sker genom dokumentation
samt värderingar innan, under och efter avslutat uppgift.

Undervisningsstöd: Vikingaskepp
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll i årskurs 4-6:
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.
- Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
Syftet är att eleven utvecklar medvetenhet om estetiska traditioner och uttryck samt förståelse för slöjd, hantverk och design från olika kulturer och tidsperioder enligt läroplanen.
I uppgiften ges möjligheten att praktiskt illustrera hur ett tidsenligt vikingaskepp kunde se ut.
Eleven får formge ett båtskrov i trä och tillverka sköldar i metall samt sy ett segel i olika tyger som läraren erbjuder.
Läraren har också möjlighet att visa andra material och tekniker som hör tiden till. Det kan vara t.ex. smide, läder och skinn samt textila hantverkstekniker.
Eleverna får arbeta i träslaget lind då det är mjukt och lätt att forma med enklare handverktyg. Sköldarna tillverkas av plåt som inte bör vara tjockare än 0,5 mm (helst lite tunnare) då det annars kan vara svårt att klippa i. Seglet kan sys enligt bifogad arbetsbeskrivning.
Se till att eleverna gör mast och bommar tidigt så att de kan fästa seglet.
Nedan finns 2 länkar där man kan leta lämpliga filmer om vikingatiden.
http://www.so-rummet.se
https://urskola.se/Produkter?ur_subject_tree=historia%2Fforntid+och+medeltid%2Fvikingatiden
Bedömningsmatris: Vikingaskepp
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|