För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Syftet är att eleven utvecklar medvetenhet om estetiska traditioner och uttryck samt förståelse för slöjd, hantverk och design från olika kulturer och tidsperioder enligt läroplanen. Detta mål nås genom att eleven får tillverka ett vikingaskepp i trä, sköldar i plåt och med ett segel av tyg.
Läs om vikingatiden och hur livet kunde se ut då. Se ev. film om den tiden eller besök en utställning eller ett museum.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska få tillverka ett vikingaskepp genom att forma och urholka en bit lind.
Dessutom kommer du i textilt material att sy ett segel genom att själv välja färg och mönster.
Du kommer att ha en arbetsbeskrivning som du kan följa som stöd i arbetet.
Arbetet kommer att ta större delen av terminen och redovisning sker genom dokumentation
samt värderingar innan, under och efter avslutat uppgift.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll i årskurs 4-6:
Syftet är att eleven utvecklar medvetenhet om estetiska traditioner och uttryck samt förståelse för slöjd, hantverk och design från olika kulturer och tidsperioder enligt läroplanen.
I uppgiften ges möjligheten att praktiskt illustrera hur ett tidsenligt vikingaskepp kunde se ut.
Eleven får formge ett båtskrov i trä och tillverka sköldar i metall samt sy ett segel i olika tyger som läraren erbjuder.
Läraren har också möjlighet att visa andra material och tekniker som hör tiden till. Det kan vara t.ex. smide, läder och skinn samt textila hantverkstekniker.
Eleverna får arbeta i träslaget lind då det är mjukt och lätt att forma med enklare handverktyg. Sköldarna tillverkas av plåt som inte bör vara tjockare än 0,5 mm (helst lite tunnare) då det annars kan vara svårt att klippa i. Seglet kan sys enligt bifogad arbetsbeskrivning.
Se till att eleverna gör mast och bommar tidigt så att de kan fästa seglet.
Nedan finns 2 länkar där man kan leta lämpliga filmer om vikingatiden.
http://www.so-rummet.se
https://urskola.se/Produkter?ur_subject_tree=historia%2Fforntid+och+medeltid%2Fvikingatiden
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Formge och.. | I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |