För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
I denna uppgift tittar vi på hur det såg ut under vikingatiden, hur människor klädde sig, vilka material och hantverkstekniker som människorna då använde sig av. Eleverna kommer att arbeta med:
Eleverna ska arbeta med slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och muntlig värdering av arbetsprocessen.
De kommer att få lära sig om ett nytt material - Lin.
I denna uppgift är det bra att förbereda med att ta fram ett bra mönster på en mantel. Jag brukar göra mantlar så här:
Det finns ett bifogat dokument över ett runalfabetet ni kan använda som schabloner när eleverna skall göra textiltryck på sina mantlar. Eleverna klipper ut de runor de vill ha och klistrar ihop ordet/namnet, sen kan ni förstora upp ordet/namnet i rätt storlek och eleverna klipper sedan ut schabloner.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
I uppgiften tittar vi på hur det såg ut under vikingatiden, hur människor klädde sig, vilka material och hantverkstekniker som människorna då arbetade med. Ni kommer att arbeta med slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och muntlig värdering av arbetsprocessen. Ni kommer att få lära er om ett nytt material - Lin och ni kommer att arbeta med:
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll:
Ett tips på intro. till detta projekt är Odens rike som du hittar på URskola.
Det är en serie om 10 program som handlar om vikingatiden. Varje avsnitt är på ca 14 minuter.
Alternativt finns det en serie som heter Historiepolisen, vilket ni också hittar på URskola,
med avsnittet Leif Eriksson som handlar om vikingatiden.
Denna sida hittar ni massa roliga tips, fakta, pyssel och arbetsbeskrivningar på vikingakläder att sy. Unga Fakta
Jag använder mig av dessa mönster:
En bra sida att hämta inspiration ifrån är Pinterest.
Det är gratis att ha ett konto där och där kan du enkelt samla på dig bra hemsidor till alla dina projekt.
Jag visar denna filmsnutt när vi pratar om materialet lin, som handlar om linnetillverkning. Det är ifrån serien Kvalitet från URskola.
Jag visar denna filmsnutt när vi pratar om läder och mocka som handlat om lädertilverkningen. Det är ifrån serien Kvalitet från URskola
Lektionsplanering
v.1 |
Presentation av uppgiften |
v.2 |
Genomgång – utlägg på tyg + sömsmån |
v.3 |
Genomgång av lin Eleverna flätar vars ett skärp av mockaband |
v.4 |
Genomgång symaskinen -eleverna börjar sy sina mantlar och hättor |
v.5 |
Eleverna syr |
v.6 |
Eleverna syr |
v.7 |
Eleverna syr |
v.8 |
Genomgång av textilt tryck med schablon
|
v.9 |
Eleverna trycker |
v.10 |
Eleverna trycker Eleverna utvärderar i sina böcker |
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |