- Snabbfakta
- Vikingatiden
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Sömnad symaskin
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ..
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer, Slöjden i samhället
- Tid
- ca. 9-10 v.
- Material
- Linnetyg, textilfärg
- Uppgift
I denna uppgift tittar vi på hur det såg ut under vikingatiden, hur människor klädde sig, vilka material och hantverkstekniker som människorna då använde sig av. Eleverna kommer att arbeta med:
- Sömnad av vikingakläder i linnetyg
- Textila tryck med schablon i form av runor
- Fläta skärp av mockaband
Eleverna ska arbeta med slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och muntlig värdering av arbetsprocessen.
De kommer att få lära sig om ett nytt material - Lin.
- Förberedelser
I denna uppgift är det bra att förbereda med att ta fram ett bra mönster på en mantel. Jag brukar göra mantlar så här:
Det finns ett bifogat dokument över ett runalfabetet ni kan använda som schabloner när eleverna skall göra textiltryck på sina mantlar. Eleverna klipper ut de runor de vill ha och klistrar ihop ordet/namnet, sen kan ni förstora upp ordet/namnet i rätt storlek och eleverna klipper sedan ut schabloner.

- Elevuppgift
- Vikingatiden
Du får lära dig:
- Sömnad av vikingakläder i linnetyg
- Textila tryck med schablon i form av runor
- Materialkunskap om linne
- Runalfabetet
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
Uppgift:
I uppgiften tittar vi på hur det såg ut under vikingatiden, hur människor klädde sig, vilka material och hantverkstekniker som människorna då arbetade med. Ni kommer att arbeta med slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och muntlig värdering av arbetsprocessen. Ni kommer att få lära er om ett nytt material - Lin och ni kommer att arbeta med:
- Sömnad av vikingakläder i linnetyg
- Textila tryck med schablon i form av runor
- Fläta skärp av mockaband

Undervisningsstöd: Vikingatiden
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
Centralt innehåll:
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.
- Slöjdverksamhetens betydelse för individen och samhället, historiskt och i nutid.
Ett tips på intro. till detta projekt är Odens rike som du hittar på URskola.
Det är en serie om 10 program som handlar om vikingatiden. Varje avsnitt är på ca 14 minuter.
Alternativt finns det en serie som heter Historiepolisen, vilket ni också hittar på URskola,
med avsnittet Leif Eriksson som handlar om vikingatiden.
Denna sida hittar ni massa roliga tips, fakta, pyssel och arbetsbeskrivningar på vikingakläder att sy. Unga Fakta
Jag använder mig av dessa mönster:

En bra sida att hämta inspiration ifrån är Pinterest.
Det är gratis att ha ett konto där och där kan du enkelt samla på dig bra hemsidor till alla dina projekt.
Jag visar denna filmsnutt när vi pratar om materialet lin, som handlar om linnetillverkning. Det är ifrån serien Kvalitet från URskola.
Jag visar denna filmsnutt när vi pratar om läder och mocka som handlat om lädertilverkningen. Det är ifrån serien Kvalitet från URskola
Lektionsplanering
v.1
|
Presentation av uppgiften
- skiss genomgång
- eleverna skissar
|
v.2
|
Genomgång – utlägg på tyg + sömsmån
- eleverna arbetar 2 och 2 och hjälper varandra
|
v.3
|
Genomgång av lin
Eleverna flätar vars ett skärp av mockaband
|
v.4
|
Genomgång symaskinen
-eleverna börjar sy sina mantlar och hättor
|
v.5
|
Eleverna syr
|
v.6
|
Eleverna syr
|
v.7
|
Eleverna syr
|
v.8
|
Genomgång av textilt tryck med schablon
- Eleverna klipper ut sina schabloner
|
v.9
|
Eleverna trycker
|
v.10
|
Eleverna trycker
Eleverna utvärderar i sina böcker
|
Bedömningsmatris: Vikingatiden
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|