För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Fritt broderi där eleven får jobba kreativt med olika stygn och färger. Eleven får till uppgift att bidra med en del i ett gemensamt lapptäcke, som t.ex. kan hängas upp i skolans lokaler. Utifrån ett inspirationsmaterial om konstformen Zentangle skissar eleven upp stommen till sitt broderi. Beroende på personlighet, kreativitet, tid o.s.v. kan eleven utveckla arbetet utifrån sina egna förutsättningar.
Visa inspirationsmaterialet, plocka fram lämpliga tyger, garner, nålar och ev. pärlor och paljetter.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
I ett grupparbete, där hela gruppen jobbar gemensamt, skapar vi en utsmyckning till skolan.
Utsmyckningen är ett lapptäcke, där var och en bidrar med en del under temat ”Zentangle”.
Var och en laborerar med färger och former till sin del av lapptäcket.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll i årskurs 7-9:
Arbetsområdet beräknas ta ca 10 veckor.
Fokus läggs på det egna skapandet, samt att jobba med färg och form på ett kreativt sätt.
Starta arbetsområdet med diskussion kring konstformen ”Zentangle”. Det finns mycket information på nätet. Hämta inspiration från tex www.zentangle.com. Det är även personer som bloggar i ämnet. En svensk bloggare beskriver tekniken så här:
”Inte visste jag att det jag höll på med när jag pratade i telefon eller när jag satt och lyssnade på föreläsningar hade ett namn - Zentangle.”
Visa bilder på hur man kan överföra skisserna till broderi. Man behöver givetvis inte enbart jobba med svart på vitt, utan alla färger och även pärlor och paljetter kan komma in i broderiet. Det positiva är att det går att utveckla hur mycket som helst. Broderierna blir på så sätt personliga och eleverna får möjlighet att jobba kreativt på sin egen nivå.
Jag brukar gå igenom några olika stygn, som kan vara användbara för ett fritt broderi. Men jag tycker också det är viktigt att uppmana eleverna att jobba fritt, gärna leta upp stygn som de vill arbeta med eller till och med hitta på egna stygn. Här finns inga rätt eller fel!
Arbetsuppgiften är att varje elev ska bidra med varsin del i ett lapptäcke. När eleverna är färdiga med broderiet tittar vi gemensamt på hur monteringen ska se ut. Vilken/vilka färger ska rama in? Hur placerar vi broderierna i förhållande till varandra för att lapptäcket ska se finast ut? Jag har tagit till min uppgift att sammanfoga lapptäcket, men självklart kan även elever göra det arbetet.
Avslutningsvis ska lapptäcket hängas upp i skolans lokaler. Det ska vara en utsmyckning, som alla kan ta del av. I samband med det brukar vi även titta på var man kan hitta textila utsmyckningar i offentliga lokaler. Riksdagsväven är ju ett bra exempel, som man kan prata om i detta sammanhang.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |