- Snabbfakta
- Zentanglebroderi
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Broderi
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ..
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- ca 10 v.
- Material
- Garner, tyger
- Uppgift
Fritt broderi där eleven får jobba kreativt med olika stygn och färger. Eleven får till uppgift att bidra med en del i ett gemensamt lapptäcke, som t.ex. kan hängas upp i skolans lokaler. Utifrån ett inspirationsmaterial om konstformen Zentangle skissar eleven upp stommen till sitt broderi. Beroende på personlighet, kreativitet, tid o.s.v. kan eleven utveckla arbetet utifrån sina egna förutsättningar.
- Förberedelser
Visa inspirationsmaterialet, plocka fram lämpliga tyger, garner, nålar och ev. pärlor och paljetter.

- Elevuppgift
- Zentanglebroderi
Du får lära dig:
- Hur man kan jobba med olika material, färger och former för att skapa ett mönster
- Lite om konstformen Zentangle och hur man kan omsätta det till broderi
- Olika stygn som man kan använda i fritt broderi
- Om textila utsmyckningar i offentliga miljöer
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
Uppgift:
I ett grupparbete, där hela gruppen jobbar gemensamt, skapar vi en utsmyckning till skolan.
Utsmyckningen är ett lapptäcke, där var och en bidrar med en del under temat ”Zentangle”.
Var och en laborerar med färger och former till sin del av lapptäcket.

Undervisningsstöd: Zentanglebroderi
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer
Centralt innehåll i årskurs 4 -6:
- Metall, textil och trä, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
- Slöjdarbetets olika delar: Idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
Arbetsområdet beräknas ta ca 10 veckor.
Fokus läggs på det egna skapandet, samt att jobba med färg och form på ett kreativt sätt.
Starta arbetsområdet med diskussion kring konstformen ”Zentangle”. Det finns mycket information på nätet. Hämta inspiration från tex www.zentangle.com. Det är även personer som bloggar i ämnet. En svensk bloggare, http://www.skapligtenkelt.se/ beskriver så här:
”Inte visste jag att det jag höll på med när jag pratade i telefon eller när jag satt och lyssnade på föreläsningar hade ett namn - Zentangle.”
Visa bilder på hur man kan överföra skisserna till broderi. Man behöver givetvis inte enbart jobba med svart på vitt, utan alla färger och även pärlor och paljetter kan komma in i broderiet. Det positiva är att det går att utveckla hur mycket som helst. Broderierna blir på så sätt personliga och eleverna får möjlighet att jobba kreativt på sin egen nivå.
Jag brukar gå igenom några olika stygn, som kan vara användbara för ett fritt broderi. Men jag tycker också det är viktigt att uppmana eleverna att jobba fritt, gärna leta upp stygn som de vill arbeta med eller till och med hitta på egna stygn. Här finns inga rätt eller fel!
Arbetsuppgiften är att varje elev ska bidra med varsin del i ett lapptäcke. När eleverna är färdiga med broderiet tittar vi gemensamt på hur monteringen ska se ut. Vilken/vilka färger ska rama in? Hur placerar vi broderierna i förhållande till varandra för att lapptäcket ska se finast ut? Jag har tagit till min uppgift att sammanfoga lapptäcket, men självklart kan även elever göra det arbetet.
Avslutningsvis ska lapptäcket hängas upp i skolans lokaler. Det ska vara en utsmyckning, som alla kan ta del av. I samband med det brukar vi även titta på var man kan hitta textila utsmyckningar i offentliga lokaler. Riksdagsväven är ju ett bra exempel, som man kan prata om i detta sammanhang.
Bedömningsmatris: Zentanglebroderi
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|