- Snabbfakta
- Återbruk Tavla
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Applikation
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Använda verktyg.., Utifrån syftet..
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjden i samhället
- Tid
- ca 3-4v.
- Material
- Gamla lastpallar
- Uppgift
Utifrån en gammal lastpall gjorde eleverna varsin "pusselbit" som blev en del av en byggnad. I textilslöjden gjordes "pusselbitar" av jeanstyg som blev blå himmel.
Givetvis förgicks arbetsområdet med prat om vad Hållbar utveckling innebär.
- Förberedelser
Tavla: Rita upp en byggnad/motiv och dela in i den i mindre bitar.
Material: Lastpallar, spånplatta, färg och lim samt jeanstyg.

Turning Torso Skyline
- Elevuppgift
- Återbruk Tavla
Du får lära dig:
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i
arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Din lärare har tagit fram ett motiv som ni i gruppen tillsammans ska "bygga" fram med hjälp av delar från gamla lastpallar
och av kasserade jeans.
Du kommer att få minst en mjuk del var att forma och en hård del så att de passar in på just dina ställen i mallen.
Du väljer själv vilka metoder, verktyg och ev. maskiner du behöver för att få dina delar att passa i mallen.
Gruppen bestämmer vilka färger ni eventuellt ska använda er av och då ska du färglägga din del efter gruppens beslut.
Lastpall: En lastpall är en platt trä- eller plastkonstruktion som används för att transportera varor.
Jeans: Ja det är just.....jeans!

Bedömningsmatris: Återbruk Tavla
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|