För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven får 1 meter bräda att tillverka något av.
Läraren bestämmer om den ska vara hyvlad eller inte och vilken dimension.
I undervisingsstöd finns mer tips och vad man då kan förbereda sig på.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift
Du får 1 meter bräda och ska tillverka något valfritt. Du får endast ta bort max 10 % av längden och
bara tillsätta andra material och detaljer om läraren har bestämt detta.
Det är också viktigt att hålla tiden och inte formge något som kommer ta för lång tid.
När du kommit på en idé bör du försöka att räkna ut hur du ska disponera din meter så att det
verkligen räcker till det du tänkt innan du börjar såga upp i delar.
Planera noggrant alla moment!
Lycka till!
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 7-9
Syftet är att med fantasi och kreativitet skapa ett funktionellt och estetiskt tilltalande föremål av 1 meter bräda.
Förklara syftet och förutsättningarna innan ni startar.
Diskutera huruvida man kan ta bort en del av brädan, måla/betsa den, tillsätta andra material, limma ihop delar etc.
Ska det vara till prydnad eller något som ska användas?
Jag brukar tillåta att tillsätta detaljer som förhöjer uttrycket. Det kan vara ögon, svansar av läderremmar, ett handtag av metall o.s.v.
Så länge som man planerar ordentligt så att inte deadlinen överskrids så är det ok för mig.
Vill du ge dem en färdighyvlad bräda eller inte är upp till dig. Jag anser dock att själva idén är det viktiga och det kommer att behövas mycket tid till att färdigställa den. Därför väljer jag bort att eleven ska behöva hyvla bort 2 lektioner.
Jag har också i vid våra tillfällen bestämt att max 10 % av brädan får vara borttaget när det är klart.
Prata om vikten av att beräkna om längden räcker till det som eleven har planerat innan de sätter igång. De får ju inte mer virke!
Du bestämmer även om de måste presentera en måttsatt ritning innan de sätter igång.
Att gå igenom:
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ. |
Formge och.. | I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |