- Snabbfakta
- 1 meter bräda år 7-9
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 8 v.
- Material
- 1 meter furubräda
- Uppgift
Eleven får 1 meter bräda att tillverka något av.
- Förberedelser
Läraren bestämmer om den ska vara hyvlad eller inte och vilken dimension.
I undervisingsstöd finns mer tips och vad man då kan förbereda sig på.

- Elevuppgift
- 1 meter bräda år 7-9
Du får lära dig:
- Lite om furu och dess egenskaper
- Matematiska beräkningar
- Någon eller flera sammansättningstekniker
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av
verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen
Uppgift
Du får 1 meter bräda och ska tillverka något valfritt. Du får endast ta bort max 10 % av längden och
bara tillsätta andra material och detaljer om läraren har bestämt detta.
Det är också viktigt att hålla tiden och inte formge något som kommer ta för lång tid.
När du kommit på en idé bör du försöka att räkna ut hur du ska disponera din meter så att det
verkligen räcker till det du tänkt innan du börjar såga upp i delar.
Planera noggrant alla moment!
Lycka till!

Undervisningsstöd: 1 meter bräda år 7-9
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Metall, textil och trä, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.
Syftet är att med fantasi och kreativitet skapa ett funktionellt och estetiskt tilltalande föremål av 1 meter bräda.
Förklara syftet och förutsättningarna innan ni startar.
Diskutera huruvida man kan ta bort en del av brädan, måla/betsa den, tillsätta andra material, limma ihop delar etc.
Ska det vara till prydnad eller något som ska användas?
Jag brukar tillåta att tillsätta detaljer som förhöjer uttrycket. Det kan vara ögon, svansar av läderremmar, ett handtag av metall o.s.v.
Så länge som man planerar ordentligt så att inte deadlinen överskrids så är det ok för mig.
Vill du ge dem en färdighyvlad bräda eller inte är upp till dig. Jag anser dock att själva idén är det viktiga och det kommer att behövas mycket tid till att färdigställa den. Därför väljer jag bort att eleven ska behöva hyvla bort 2 lektioner.
Jag har också i vid våra tillfällen bestämt att max 10 % av brädan får vara borttaget när det är klart.
Prata om vikten av att beräkna om längden räcker till det som eleven har planerat innan de sätter igång. De får ju inte mer virke!
Du bestämmer även om de måste presentera en måttsatt ritning innan de sätter igång.
Att gå igenom:
- Furu och dess egenskaper
- Några sammansättningstekniker som skruvning, limning eller centrumtappning
- Enklare ritning ev.
- Ytbehandling (olja, betsa, lacka eller måla)
Bedömningsmatris: 1 meter bräda år 7-9
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|