För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven får en bit drivved alt. trädel av återvinningsföremål.
Denna ska kombineras med en bit plåt där resultatet blir en ljusstake.
Det gamla/slitna ska vara tongivande i design och plåtbiten får gärna bearbetas på något sätt.
Vid en strand, i en skog eller kanske i förrådet hämtas bitar av trä som torkas väl.
Erbjud plåt i olika metaller i tunnare gods. (max 0,5 mm)
Lär ev. ut dekoreringstekniker i metall och erbjud ljushållare till ljusstaken.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
Uppgift:
Du ska tillverka en ljusstake av en bit återviningsmaterial (trä) och kombinera det med en bit plåt på något sätt.
Innan du börjar arbeta ska du skissa på hur du vill att ljusstaken ska se ut.
Träbiten bör inte målas. Låt "det gamla" vara framträdande i uttrycket.
Plåten får användas som dekoration eller till att fästa ljushållare på.
Plåten kan bearbetas på något sätt. T.ex. ritsning, prägling, tremblering, bockning.
Ljusstaken kan hänga på vägg eller stå på ett bord.
Ljushållare behöver inte användas om du inte vill eller har en annan idé!
Den ska vara säker att använda, vara välgjord och helst ha ett intressant uttryck! (utseende)
Max ett ljus!
Material:
Återvinningsträbit, plåt av mässing, koppar eller aluminium
Tekniker: Bockning, ritsning, tremblering, prägling och ev. nitning eller lödning.
Det svåraste var att gå ut och samla drivvedsbitar. Det var tungt att bära hem! Kan man inte det så kanske man kan få tag i olika kasserade prylar som en gammal bänk, skåp eller varför inte en bit ställningsplank där ytan genomsyras av fin vindbiten patina.
Dela upp det föremålet i olika stora delar.
Jag förbjöd (nästan) eleverna sedan att måla vilket de annars gärna vill göra.
De fick alltså inte täcka den fina yta som vädret med åren gett träet.
Lär dem innan arbetet att ljuset inte får sitta för nära träet p.gr.a. säkerheten.
Vi gick även igenom olika sätt att bearbeta plåt. (se filmer) och jag uppmanade eleverna att våga sig på någon teknik.
Vi gick även igenom hur man bäst fäster plåt i trä. Det finns inte så bra limmer till denna kombination utan vackrare
dekorspik eller finare skruv är nog bästa lösningen.
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |