- Snabbfakta
- Föremåls uttryck
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Tolka slöjdföremåls.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Utifrån syftet.., Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Slöjden i samhället
- Tid
- Hemuppgift
- Material
- Teoretisk
- Uppgift
Detta är en teoretisk hemuppgift där eleven, utifrån en mängd bilder, får
beskriva och tolka olika föremåls estetiska uttryck och resonera kring kvalitets- och
miljöaspekter samt trender och traditioner i olika kulturer
Eleven bedöms i 2 kunskapskrav.
- Förberedelser
Kopiera upp dokumenten till varje elev.
Elevuppgift: Föremåls uttryck
Du får lära dig:
- Att kunna beskriva olika föremåls uttryck och resonera kring kvalitets- och miljöaspekter
samt trender och traditioner i olika kulturer.
Du kommer att bedömas i:
Uppgift
Du ska välja 2 bilder ur häftet du erbjuds. Det är inte bilderna i sig som är det viktiga utan mer bildtexten (som hänvisar till en tid, stil, trend eller person) som du ska använda dig av.
Beskriv bilderna och resonera kring följande begrepp:
Form, Funktion, Uttryck, Kvalitet/Material, Miljö, Trender, Traditioner, Kulturer och Tekniker.
För att lösa uppgiften kan du ta hjälp av sökorden under bilderna. Leta på Internet samt använd de kunskaper du har i ämnet.
Du ska resonera lika omfattande om båda bilderna och kan således inte dela upp begreppen på de 2 bilderna.
Redovisa uppgiften skriftligt.
Undervisningsstöd: Föremåls uttryck
Förmågor att utveckla
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.
- Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen.
- Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Uppgiftens syfte är att kunna beskriva och tolka olika föremåls estetiska uttryck och resonera kring kvalitets- och miljöaspekter samt trender och traditioner i olika kulturer.
Gå igenom uppgiften med eleverna där du konkretiserar kunskapsmålen.
Dela ut exemplet om hur en E-nivå kan se ut likväl som en A-nivå. (vår egen handledning)
Uppgiften är teoretisk och bör levereras som en s.k. hemuppgift.
Den kommer att ge dig ett bra underlag för att kunna bedöma kunskapskravet där eleven ska tolka ett föremåls uttryck.
Uppgiften är att skriva lika omfattande om bägge valda bilder. Kanske kan man inte få in alla begrepp till alla bilder men be eleverna fråga i så fall så kanske du som lärare kan leda in dem på rätt spår.
Bedömningsmatris: Föremåls uttryck
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|