- Snabbfakta
- Formgivning - Hemtex
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Idéutveckling
- Förmåga
- Välja och..
- Betygskriterier
- Utifrån syftet.., Utveckla idéer..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- 1-2v
- Material
- Papper, penna, färgpennor
- Uppgift
Eleverna kommer att arbeta med formgivning och idéutveckling och utifrån bestämda material formge ett föremål som skall säljas i en butik.
De skall rita en skiss och beskriva sin idé. Detta är en teoretisk uppgift.
- Förberedelser
Eleverna måste ha tillgång till presentationen om de skall kunna göra uppgiften hemma.
- Elevuppgift
- Formgivning - Hemtex
Du får lära dig:
- Hur man formger föremål ut mot en kund
- Ta hänsyn till föremålet om materialet är förutbestämt
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssätt och motivera dina val
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
Uppgiftsbeskrivning:
Du har just blivit anställd på företaget Hemtex. Du är designer och skall göra ert första uppdrag.
Du har blivit tilldelat dig ett materialpaket som är bestämt, din uppgift är att utifrån materialet designa/formge något som kommer att säljas i butik.
-
Börja med att gå in på Hemtex hemsida och titta på sortimentet - https://www.hemtex.se/
-
Välj vilket materialpaket du vill arbeta med här nere.
-
Design/formge valfritt föremål som skulle passa i företagets profil. Du ritar en skiss på detta. Tänk på att allt finns med på skissen. (Föremålet som är färglagt, mått, tekniker)
-
Svara på följande frågor på baksidan av din skiss
- Varför valde du det material paketet som du gjorde?
- Beskriv din idé?
- Vem skulle köpa ditt föremål?
- I vilken säsong skulle ditt föremål passa in, varför?(vår, sommar, höst eller vinter?
Undervisningsstöd: Formgivning - Hemtex
Det kan vara bra att skriva ut sidorna 5-11 i bildspelet så att eleverna kans se de olika materialpaketen.
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Undersökande av olika material och hantverkstekniker utifrån deras kombinations- och konstruktionsmöjligheter.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
Bedömningsmatris: Formgivning - Hemtex
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|