- Snabbfakta
- Fulmonster
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Sömnad symaskin
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap
- Tid
- ca 8-10 v.
- Material
- Trikå tyg, knappar, broderigarn m.m.
- Uppgift
I denna uppgift får eleverna utlopp för sin kreativitet. Eleverna skall formge och framställa ett fulmonster som de även skall hitta på en bakrund till. Vem är detta fulmonster, var bor monstret, vilka egenskaper har den och hur ser man det?
Eleverna kommer att få prova på att sy i trikåmaterial.

- Förberedelser
Om ni vill ha in lite återvinning i detta projekt kan ni låta eleverna ta med sig olika kläder som är gjorda av trikåtyger till första lektionen. Annars tycker jag att man skall köpa in:
- Olika trikåtyger (enfärgade och mönstrade)
- Knappar
- Olika pärlor
- Garn i olika färger
- Bomullsgarn att brodera med
- Spetsiga broderinålar
- Trikånålar till symaskinen
- Filttyg
- Elevuppgift
- Fulmonster
Du får lära dig:
- Hur man gör en tydlig skiss
- Om trikåtyg
- Om materialet bomull
- Vilken betydelse dina material och färgval har för ditt slöjdföremål
- Hur man kan dekorera ett monster
- Att redovisa muntligt om ditt fulmonster
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
Uppgift:
Er uppgift blir att formge och framställa ett fulmonster i trikå tyg. Ni skall redogöra för vilka egenskaper ert monster har och ge honom/henne ett namn. Ni skall skissa upp ert monster och välja material och tekniker ni vill jobba med.
Ni skall vara noggranna i ert arbete och hela tiden fråga er själva- är detta det bästa jag kan eller skall jag göra om?
Ni skall efter avslutat arbete redovisa i grupp och berätta muntligt om ert fulmonster och hur ni har arbetat.
Jag vill att ni lämnar in:
- Er skiss med val av material, tekniker samt mått
- Ert formulär där ni förklarar vem ert fulmonster är
- Ert färdiga monster
- Er muntliga redovisning

Undervisningsstöd: Fulmonster
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll i årskurs 4-6
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, såväl med som utan digitala verktyg.
- Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
Tips på en bra bok att få inspiration ifrån är Fulmonster korsstygn, ful design och fint pyssel
av David Klüft Frimark - Pernilla Klüft - Roland Larsson.
Ni hittar även bra tips på fuldesign.
Inspirations film
Lektionsplanering
v.1
|
Uppstart/genomgång av uppgiften
- Skissa på mitt fulmonster
- Vilka egenskaper ska mitt fulmonster ha
- Namn
|
v.2
|
Genomgång
- Gör ett mönster/klipp ut i tyg
- Trikåtyg, materialet bomull
|
v.3
|
Genomgång
|
v.4
|
|
v.5
|
|
v.6
|
|
v.7
|
|
v.8
|
Genomgång
- Stoppa med vadd
- Sy för hand
|
v.9
|
Redovisning muntligt inför klassen
|
Bedömningsmatris: Fulmonster
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|