För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Genom att tova runt en träkula skapas ett huvud. I denna klipper man ett snitt efter torkning
och en gaphals har blivit till!
Till denna slipas och målas en träbit som bas och i den fästs en blomsterpinne som huvudet ska sitta på.
Roligt är att ha appen "My talking pet" i vilken eleven kortfattat kan, efter att gaphalsen är klar,
dokumentera något från processen. (Se film)
Ull i olika färger, såpa, vatten och någon liten träkula t.ex. som mittpunkt att tova runt.
Såga upp kvadratiska träbitar där slipning, målning, borrning och dekorhyvling
får ligga i centrum.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
I textilsalen kommer du att få tova en liten boll som sedan ska bli till en Gaphals!
I trä/metallsalen kommer du att få tillverka en bottenplatta med en pinne i som din Gaphals ska sitta på.
Sedan ska du i en rolig app. få spela in en kort utvärdering så att din Gaphals får "prata"! Kul va!
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 4-6
Vi försökte hålla oss till 2 v. i varje sal.
I och trä-metallsalen valdes en 25 mm tjock furu/granbit (går bra med vilken platta som helst som dock bör vara ca 25 mm tjock.) Den sågades i geringsågen till en kvadrat, betsades i valfri färg som sedan fick en fin dekorrand när eleven hyvlade kanten i 45 grader. (se bild)
Till sist borrades ett 4 mm hål så att en ca 15 cm blomsterpinne kunde passa däri. Pinnen skulle filas spetsig i ena änden.
Arbetsgång i textilsalen:
I Gaphalsen trycktes sedan försiktigt en syl där sedan Gaphalsen, i hålet, kunde "skruvas" ner på den spetsiga blomsterpinnen. Voila!
Som avslutning fick eleverna spela in en kort film med appen "My talking Pet". De skulle säga sitt namn och vad som var svårt och vad som var lättare i arbetet med att tillverka sin Gaphals. (Se film)
Vi gjorde även QR-koder till varje elevs filmsnutt och kopierade in i ett dokument som sattes upp i klassrummet. Därefter kunde eleverna ladda ner en QR-läsar app. och gå runt och titta på sina kompisars filmer. Mycket uppskattat!
Hur man skapar QR-koder hittar du under Övrigt stöd.
Vill man se en film om hur man skulle kunna tova en Gaphals så har Cecilia Holgersson lagt upp denna video på Youtube:
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |
Reflektera över.. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |