Media
  Skriv ut

Undervisningsstöd: Gaphalsar

Förmågor att utveckla

  • Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
  • Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
  • Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.

 

Centralt innehåll i årskurs 4-6

  • Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
  • Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och ref­lektion över arbetsprocessen.
    Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
  • Undersökande av olika materials egenskaper och användbarhet i det egna slöjd­arbetet.

Vi försökte hålla oss till 2 v. i varje sal.
I och trä-metallsalen valdes en 25 mm tjock furu/granbit (går bra med vilken platta som helst som dock bör vara ca 25 mm tjock.) Den sågades i geringsågen till en kvadrat, betsades i valfri färg som sedan fick en fin dekorrand när eleven hyvlade kanten i 45 grader. (se bild)
Till sist borrades ett 4 mm hål så att en ca 15 cm blomsterpinne kunde passa däri. Pinnen skulle filas spetsig i ena änden.

Arbetsgång i textilsalen:

  1. Linda/snurra tunna ullflor runt en träkula eller pärla.
  2. Linda tätt och korsotvärs så att ullfibrerna blandas.
  3. När du har fått en fluffig ullboll är det dags att börja våttova med varmt vatten och grönsåpa.
  4. Doppa ullbollen i såpavattnet och massera först mjukt så att ullen tovar ihop sig och sedan lite hårdare och snabbare till du har fått en fast ullboll och ullen har krympt nära träkulan.
  5. Skölj och tvätta ur såpan ur ullen och lägg på tork till nästa vecka.
  6. När ullbollen är torr ska gaphalsens mun klippas/skäras ut så att kulan lämnar gaphalsen.
  7. Dekorera med ögon, hår, skägg och andra önskade detaljer.

I Gaphalsen trycktes sedan försiktigt en syl där sedan Gaphalsen, i hålet, kunde "skruvas" ner på den spetsiga blomsterpinnen. Voila!
Som avslutning fick eleverna spela in en kort film med appen "My talking Pet". De skulle säga sitt namn och vad som var svårt och vad som var lättare i arbetet med att tillverka sin Gaphals. (Se film)
Vi gjorde även QR-koder till varje elevs filmsnutt och kopierade in i ett dokument som sattes upp i klassrummet. Därefter kunde eleverna ladda ner en QR-läsar app. och gå runt och titta på sina kompisars filmer. Mycket uppskattat!
Hur man skapar QR-koder hittar du under Övrigt stöd.

Vill man se en film om hur man skulle kunna tova en Gaphals så har Cecilia Holgersson lagt upp denna video på Youtube: 

Film: Tova en Gaphals