- Snabbfakta
- Gaphalsar
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Tovning
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- 2v. Tx + 2v. TrM
- Material
- Blomsterpinne 4 mm och ull
- Uppgift
Genom att tova runt en träkula skapas ett huvud. I denna klipper man ett snitt efter torkning
och en gaphals har blivit till!
Till denna slipas och målas en träbit som bas och i den fästs en blomsterpinne som huvudet ska sitta på.
Roligt är att ha appen "My talking pet" i vilken eleven kortfattat kan, efter att gaphalsen är klar,
dokumentera något från processen. (Se film)
- Förberedelser
Ull i olika färger, såpa, vatten och någon liten träkula t.ex. som mittpunkt att tova runt.
Såga upp kvadratiska träbitar där slipning, målning, borrning och dekorhyvling
får ligga i centrum.

- Elevuppgift
- Gaphalsar
Du får lära dig:
- Hur man tovar
- Träna på olika verktyg
- Hur man dokumenterar med en digital app. (My little pet)
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
-
Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
-
Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
Uppgift:
I textilsalen kommer du att få tova en liten boll som sedan ska bli till en Gaphals!
I trä/metallsalen kommer du att få tillverka en bottenplatta med en pinne i som din Gaphals ska sitta på.
Sedan ska du i en rolig app. få spela in en kort utvärdering så att din Gaphals får "prata"! Kul va!
Undervisningsstöd: Gaphalsar
Vi försökte hålla oss till 2 v. i varje sal.
I och trä-metallsalen valdes en 25 mm tjock furu/granbit (går bra med vilken platta som helst som dock bör vara ca 25 mm tjock.) Den sågades i geringsågen till en kvadrat, betsades i valfri färg som sedan fick en fin dekorrand när eleven hyvlade kanten i 45 grader. (se bild)
Till sist borrades ett 4 mm hål så att en ca 15 cm blomsterpinne kunde passa däri. Pinnen skulle filas spetsig i ena änden.
Arbetsgång i textilsalen:
- Linda/snurra tunna ullflor runt en träkula eller pärla.
- Linda tätt och korsotvärs så att ull fibrerna blandas.
- När du har fått en fluffig ullboll är det dags att börja våttova med varmt vatten och grönsåpa.
- Doppa ullbollen i såpavattnet och massera först mjukt så att ullen tovar ihop sig och sedan lite hårdare och snabbare till du har fått en fast ullboll och ullen har krympt nära träkulan.
- Skölj och tvätta ur såpan ur ullen och lägg på tork till nästa vecka.
- När ullbollen är torr ska gaphalsens mun klippas/skäras ut så att kulan lämnar gaphalsen.
- Dekorera med ögon, hår, skägg och andra önskade detaljer.
I Gaphalsen trycktes sedan försiktigt en syl där sedan Gaphalsen, i hålet, kunde "skruvas" ner på den spetsiga blomsterpinnen. Voila!
Som avslutning fick eleverna spela in en kort film med appen "My talking Pet". De skulle säga sitt namn och vad som var svårt och vad som var lättare i arbetet med att tillverka sin Gaphals. (Se film)
Vi gjorde även QR-koder till varje elevs filmsnutt och kopierade in i ett dokument som sattes upp i klassrummet. Därefter kunde eleverna ladda ner en QR-läsar app. och gå runt och titta på sina kompisars filmer. Mycket uppskattat!
Hur man skapar QR-koder hittar du under Övrigt stöd.
Vill man se en film om hur man skulle kunna tova en Gaphals så har Cecilia Holgersson lagt upp denna video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=iyeQoWmztJ0
Bedömningsmatris: Gaphalsar
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|