- Snabbfakta
- Lapp och lapp
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Lappteknik
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ..
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer, Slöjden i samhället
- Tid
- ca 8-10 v.
- Material
- Bomullstyg
- Uppgift
Elevernas uppgift är att göra ett slöjdföremål med hjälp av tekniken, lappteknik.
Eleverna väljer själv tyger som ska kombineras och väljer själv vilket slöjdföremål de vill sy.
- Förberedelser
Till denna uppgift skulle jag som lärare förbereda mig genom att se så jag har material i form av bomullstyger. Denna uppgift brukar jag låta eleverna göra när spillbitslådan börjar bli överfull. Jag låter eleverna välja bomulls spillbitar från lådan.
Det är viktigt att man som lärare gått igenom symaskinen för eleverna och vikten vid att använda samma sömsmån på alla sömmar när man syr lappteknik för att få så bra resultat som möjligt.
Jag pratar om vikten med att stryka efter varje söm och att vara nogrann när man klipper ut sina tygbitar.

- Elevuppgift
- Lapp och lapp
Du får lära dig:
- Färglära - tygvalets betydelse
- Hantverkstraditioner kring lappteknik och patchwork
- Hantverkstekniken lappteknik
- Att följa en enklare beskrivning
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan välja och motivera dina olika val genom arbetsprocessen.
Ta hänsyn till någon miljöaspekt.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
Uppgift:
Din uppgift är att göra ett slöjdföremål med hjälp av tekniken, lappteknik. Du väljer själv tyger ni skall kombinera och väljer själv vilket slöjdföremål du vill sy. Jag vill att du använder dig av minst 3 olika tyger.

Undervisningsstöd: Lapp och lapp
Förmågor att utveckla:
- Eleven ska utveckla sin förmåga att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.
- Eleven ska utveckla sin förmåga att välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter.
- Eleven ska utveckla sin förmåga att analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll:
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter.
- Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.
- Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
- Resurshushållning, till exempel genom reparationer och återanvändning av material.
Eleverna kommer att få genomgång i:
- Färglära - betydelsen av val av tyg
- Olika mönster på lappteknik
- Vad man skall tänka på när man planerar och förbereder sitt arbete i lappteknik
- Liten genomgång av symaskinen
- Hantverkshistoria om lappteknik
- Materialkunskap om bomull
Jag har en bra övning som jag låter eleverna göra i grupp i början av projektet för att eleverna skall få en förståelse att man kan göra många olika mönster av samma tygbitar, det beror bara på hur man vänder och vrider på tygbitarna.
Ni hittar denna övning här till vänster, den heter "Klura ut lapptekniks mönster"
Jag har listat här lite bra filmer och länkar vid genomgång om olika saker i denna uppgiften:
Bomull
Olika mönster på lappteknik
Filmklipp - Spår av livet
Färglära
Bedömningsmatris: Lapp och lapp
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|