För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Elevernas uppgift är att göra ett slöjdföremål med hjälp av tekniken, lappteknik.
Eleverna väljer själv tyger som ska kombineras och väljer själv vilket slöjdföremål de vill sy.
Till denna uppgift skulle jag som lärare förbereda mig genom att se så jag har material i form av bomullstyger. Denna uppgift brukar jag låta eleverna göra när spillbitslådan börjar bli överfull. Jag låter då eleverna välja bomullsspillbitar från lådan.
Det är viktigt att man som lärare gått igenom symaskinen för eleverna och vikten vid att använda samma sömsmån på alla sömmar när man syr lappteknik för att få så bra resultat som möjligt.
Jag pratar om vikten med att stryka efter varje söm och att vara nogrann när man klipper ut sina tygbitar.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Din uppgift är att göra ett slöjdföremål med hjälp av tekniken, lappteknik. Du väljer själv tyger ni skall kombinera och väljer själv vilket slöjdföremål du vill sy. Jag vill att du använder dig av minst 3 olika tyger.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll:
Eleverna kommer att få genomgång i:
Jag har en bra övning som jag låter eleverna göra i grupp i början av projektet för att eleverna skall få en förståelse att man kan göra många olika mönster av samma tygbitar, det beror bara på hur man vänder och vrider på tygbitarna.
Ni hittar denna övning här till vänster, den heter "Klura ut mönstret lappteknik"
Jag har listat här lite bra filmer och länkar vid genomgång om olika saker i denna uppgiften:
Bomull
Olika mönster på lappteknik
Spår av liv
Färglära
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |
Välja och.. | Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |