- Snabbfakta
- Lapp och lapp
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Lappteknik
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Välja handlingsalternativ..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 8-10 v.
- Material
- Bomullstyg
- Uppgift
Elevernas uppgift är att göra ett slöjdföremål med hjälp av tekniken, lappteknik.
Eleverna väljer själv tyger som ska kombineras och väljer själv vilket slöjdföremål de vill sy.
- Förberedelser
Till denna uppgift skulle jag som lärare förbereda mig genom att se så jag har material i form av bomullstyger. Denna uppgift brukar jag låta eleverna göra när spillbitslådan börjar bli överfull. Jag låter då eleverna välja bomullsspillbitar från lådan.
Det är viktigt att man som lärare gått igenom symaskinen för eleverna och vikten vid att använda samma sömsmån på alla sömmar när man syr lappteknik för att få så bra resultat som möjligt.
Jag pratar om vikten med att stryka efter varje söm och att vara nogrann när man klipper ut sina tygbitar.
- Elevuppgift
- Lapp och lapp
Du får lära dig:
- Färglära - tygvalets betydelse
- Hantverkstraditioner kring lappteknik och patchwork
- Hantverkstekniken lappteknik
- Att följa en enklare beskrivning
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssätt
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
Uppgift:
Din uppgift är att göra ett slöjdföremål med hjälp av tekniken, lappteknik. Du väljer själv tyger ni skall kombinera och väljer själv vilket slöjdföremål du vill sy. Jag vill att du använder dig av minst 3 olika tyger.
Undervisningsstöd: Lapp och lapp
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll:
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Undersökande av olika materials egenskaper och användbarhet i det egna slöjdarbetet.
- Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor för det egna skapandet.
- Hur färg, form och material bidrar till olika uttryck hos slöjdföremål.
- Resurshushållning genom återbruk av material.
Eleverna kommer att få genomgång i:
- Färglära - betydelsen av val av tyg
- Olika mönster på lappteknik
- Vad man skall tänka på när man planerar och förbereder sitt arbete i lappteknik
- Liten genomgång av symaskinen
- Hantverkshistoria om lappteknik
- Materialkunskap om bomull
Jag har en bra övning som jag låter eleverna göra i grupp i början av projektet för att eleverna skall få en förståelse att man kan göra många olika mönster av samma tygbitar, det beror bara på hur man vänder och vrider på tygbitarna.
Ni hittar denna övning här till vänster, den heter "Klura ut mönstret lappteknik"
Jag har listat här lite bra filmer och länkar vid genomgång om olika saker i denna uppgiften:
Bomull
Olika mönster på lappteknik
Spår av liv
Färglära
Bedömningsmatris: Lapp och lapp
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|