- Snabbfakta
- Materialkunskap - textila material
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Utifrån syftet.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 2-3 v.
- Material
- Olika textila material
- Uppgift
Detta är en uppgift där slöjden sammarbetar med ämnet kemi.
Undervisningen bidrar till att väcka elevernas nyfikenhet att utforska och experimentera med olika material
och att ta sig an utmaningar på ett kreativt sätt. Eleverna skall lära sig mer om de textila materialen.
- Förberedelser
För att eleverna skall kunna ha en laboration på kemin måste ni ha gått igenom olika textila material med eleverna.
Jag har en lektion/föreläsning där jag går igenom power pointen som ni hittar här till vänster.
Jag visar även eleverna med hjälp av brännprov, känsel, lukt och våtprov hur man kan ta reda på vilket material man har framför sig.
Eleverna får sedan häftet som ni ser här till vänster uppkopierat , för att läsa på inför labben.
Ni måste ha klippt upp 4 olika material och lagt i en plastficka som sedan eleverna skall undersöka vid labrationtillfället.
Efter labrationen skall eleverna sedan fylla i ett labbprotokoll där de skall svara på följande frågor:
- Vilket material är det och varför tror du det?
- Ge exempel på egenskaper som materialen har och vad du skulle använda materialet till och varför?
- Finns det möjlighet att odla/tillverka materialet i Sverige, varför/varför inte?
- Vad tror du anledningen är att man tillverkar textila material på kemisk väg?
- Elevuppgift
- Materialkunskap - textila material
Du får lära dig:
- Materialkunskap om textila material
Du kommer bedömas i:
- Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssätt och motivera dina val
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
- Ta reda på vilket material tygbitarna har med hjälp av en laboration
- Ge exempel på egenskaper som materialen har och vad du skulle använda materialet till och varför?
- Finns det möjlighet att odla/tillverka materialet i Sverige, varför/varför inte?
- Vad tror du att anledningen är till att man tillverkar textila material på kemisk väg?
Undervisningsstöd: Materialkunskap - textila material
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
Centralt innehåll:
- Undersökande av olika material och hantverkstekniker utifrån deras kombinations- och konstruktionsmöjligheter.
- Jämförelser mellan olika slöjdmaterial utifrån deras kvalitet och påverkan på miljön, till exempel mellan natur- och konstmaterial, förnybara och icke förnybara material.
Uppgiften är att:
- Ta reda på vilket material tygbitarna har med hjälp av en laboration.
- Ge exempel på egenskaper som materialen har och vad du skulle använda materialet till och varför?
- Finns det möjlighet att odla/tillverka materialet i Sverige, varför/varför inte?
- Vad tror du att anledningen är till att man tillverkar textila material på kemisk väg?
Jag brukar ha detta som en bedömningsuppgift.
Bra filmsnuttar att visa är materialfilmerna från serien Kvalitet från URskola:
Bomull
Lin
Ull
Siden
Nylon
Viscos
Bedömningsmatris: Materialkunskap - textila material
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|