- Snabbfakta
- Materialkunskap - textila material
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Analysera och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Utifrån syftet.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Slöjdens arbetsprocesser, Slöjden i samhället
- Tid
- ca 2-3 v.
- Material
- Olika textila material
- Uppgift
Detta är en uppgift där slöjden sammarbetar med ämnet kemi.
Undervisningen bidrar till att väcka elevernas nyfikenhet att utforska och experimentera med olika material
och att ta sig an utmaningar på ett kreativt sätt. Eleverna skall lära sig mer om de textila materialen.
- Förberedelser
För att eleverna skall kunna ha en labration på kemin måste ni ha gått igenom olika textila material med eleverna.
Jag har en lektion/föreläsning där jag går igenom power pointen som ni hittar här till vänster.
Jag visar även eleverna med hjälp av brännprov, känsel, lukt och våtprov hur man kan ta reda på vilket material man har framför sig.
Eleverna får sedan häftet som ni ser här till vänster uppkopierat , för att läsa på inför labben.
Ni måste ha klippt upp 4 olika material och lagt i en plastficka som sedan eleverna skall undersöka vid labrationtillfället.
Efter labrationen skall eleverna sedan fylla i ett labbprotokoll där de skall svara på följande frågor:
- Vilket material är det och varför tror du det?
- Ge exempel på egenskaper som materialen har och vad du skulle använda materialet till och varför?
- Finns det möjlighet att odla/tillverka materialet i Sverige, varför/varför inte?
- Vad tror du anledningen är att man tillverkar textila material på kemisk väg?
- Elevuppgift
- Materialkunskap - textila material
Du får lära dig:
- Materialkunskap om textila material
Du kommer bedömas i:
Uppgift:
- Ta reda på vilket material tygbitarna har med hjälp av en laboration
- Ge exempel på egenskaper som materialen har och vad du skulle använda materialet till och varför?
- Finns det möjlighet att odla/tillverka materialet i Sverige, varför/varför inte?
- Vad tror du att anledningen är till att man tillverkar textila material på kemiskväg?
Undervisningsstöd: Materialkunskap - textila material
Förmågor att utveckla:
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och.
Centralt innehåll:
- Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
- Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Uppgiften är att:
- Ta reda på vilket material tygbitarna har med hjälp av en laboration.
- Ge exempel på egenskaper som materialen har och vad du skulle använda materialet till och varför?
- Finns det möjlighet att odla/tillverka materialet i Sverige, varför/varför inte?
- Vad tror du att anledningen är till att man tillverkar textila material på kemiskväg?
Jag brukar ha detta som en bedömningsuppgift.
Bra filmsnuttar att visa är materialfilmerna från serien Kvalitet från URskola:
Bomull
Lin
Ull
Siden
Nylon
Viscos
Bedömningsmatris: Materialkunskap - textila material
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|