För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Detta är en uppgift där slöjden sammarbetar med ämnet kemi.
Undervisningen bidrar till att väcka elevernas nyfikenhet att utforska och experimentera med olika material
och att ta sig an utmaningar på ett kreativt sätt. Eleverna skall lära sig mer om de textila materialen.
För att eleverna skall kunna ha en labration på kemin måste ni ha gått igenom olika textila material med eleverna.
Jag har en lektion/föreläsning där jag går igenom power pointen som ni hittar här till vänster.
Jag visar även eleverna med hjälp av brännprov, känsel, lukt och våtprov hur man kan ta reda på vilket material man har framför sig.
Eleverna får sedan häftet som ni ser här till vänster uppkopierat , för att läsa på inför labben.
Ni måste ha klippt upp 4 olika material och lagt i en plastficka som sedan eleverna skall undersöka vid labrationtillfället.
Efter labrationen skall eleverna sedan fylla i ett labbprotokoll där de skall svara på följande frågor:
Du får lära dig:
Du kommer bedömas i:
Hur väl du kan välja och motivera dina olika val genom arbetsprocessen.
Ta hänsyn till kvalitet och miljöaspekter.
Uppgift:
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll:
Uppgiften är att:
Jag brukar ha detta som en bedömningsuppgift.
Bra filmsnuttar att visa är materialfilmerna från serien Kvalitet från URskola:
Bomull
Lin
Ull
Siden
Nylon
Viscos
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Välja och.. | Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |