- Snabbfakta
- Metallsmycke
- Kategori
- Metall
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Metall övrigt
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 5-7 v.
- Material
- Det mesta inom metall
- Uppgift
Efter att eleverna har fått genomgångar i olika teknikområden ska de tillverka ett eget designat smycke i metall.
- Förberedelser
Inhandla olika metaller i plåtform och i massiva stänger. Fördjupa dig som lärare i olika tekniker som t.ex. nitning, lödning och metalldekorering. (se filmer)

- Elevuppgift
- Metallsmycke
Du får lära dig:
- Om olika metaller och dess egenskaper
- Om olika tekniker och verktyg som kan vara lämpliga inom metallslöjd
- Hur man arbetar säkert med metallslöjd
- Vad man bör tänka på när man skriver en bra utvärdering
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
Uppgift:
Efter att ha fått undervisning i tekniker och metoder inom metallområdet ska du tillverka ditt eget smycke i metall.
Det kan vara ett halssmycke, armband eller annat smycke och bör innefatta någon, eller några av de olika tekniker som du får undervisning inom.

Undervisningsstöd: Metallsmycke
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som
används i samband med dessa.
- Slöjdarbetets olika delar: Idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
För att eleverna ska ha så goda förutsättningar som möjligt att lyckas i denna uppgift bör de först få undervisning i nedan 3 områden.
Metallområden: Plåt, metallstänger (plattjärn, fyrkantstål, rör, rundstål), metalltråd
Tekniker: Kallbockning, lödning, nitning, trådböjning, filning, borrning, gradning
Dekorering: Gravering, tremblering, punsning, ritsa/slipa/repa, nitning, prägling etc.
Börja tala om olika metaller och var man kan använda dessa till. Visa att metaller ofta kommer i plåtform, metalltrådar eller olika metallstänger och rör.
Vidare kan man som inspiration visa upp någon/några smycken (halssmycke, armband, broscher etc.) som innefattar olika teknikområden.
Inför nedan föreslagna lektionsupplägg kan du som lärare fortbilda dig via filmerna.
Lägg gärna fram idébladen som stöd under lektionen.
Lektion ett - Visa fyra olika tekniker.(t.ex. löda, bocka, böja tråd och nita) Därefter får eleverna röra sig mellan arbetsstationer där de får pröva på de olika teknikerna. Kanske har du även förberett det så att de kan göra ett litet föremål vid någon station som t.ex. en potatissticka i trådslöjd (se uppgift i trådslöjd), bocka en plåtremsa efter en valfri bokstav (Plåtremsor på 20 mm bleckplåt klipper du upp hos närmsta plåtslageri), löda och nita ihop två metaller. Inför nitningen får man noggrant gå igenom hur man borrar säkert och hur man efteråt gradar hålet.
Lektion två - Visa hur man kan dekorera med nitar, hur man punsar med olika dekorpunsar och bokstäver samt hur man kan tremblera, fila, ritsa och gravera i metall.
Låt eleverna ännu en gång få pröva på detta i olika stationer. Alla bör ha provat allt innan man sätter igång med uppgiften.
Lektion 3 – Nu får eleverna designa sitt eget smycke och tillverka detta. Dela ut ev. ut uppgiftsbeskrivningen och gå igenom kunskapskraven som du kommer att bedöma.
Tips: Vill man koppla uppgiften till det centrala innehållet om mode och trender, eller varför inte arkitektur, konst och design som inspirationskällor, så finns den möjligheten.
Innan arbetsområdet kan man visa denna korta film om metaller i vår närhet. http://www.youtube.com/watch?v=TkS7B_5VBNE
Bedömningsmatris: Metallsmycke
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|