- Snabbfakta
- Metallsmycke
- Kategori
- Metall
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Metall övrigt
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 5-7 v.
- Material
- Det mesta inom metall
- Uppgift
Efter att eleverna har fått genomgångar i olika teknikområden ska de tillverka ett eget designat smycke i metall.
- Förberedelser
Inhandla olika metaller i plåtform och i massiva stänger. Fördjupa dig som lärare i olika tekniker som t.ex. nitning, lödning och metalldekorering. (se filmer)
- Elevuppgift
- Metallsmycke
Du får lära dig:
- Om olika metaller och dess egenskaper
- Om olika tekniker och verktyg som kan vara lämpliga inom metallslöjd
- Hur man arbetar säkert med metallslöjd
- Vad man bör tänka på när man ska resonera om arbetsprocessen på ett bra sätt.
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Efter att ha fått undervisning i tekniker och metoder inom metallområdet ska du tillverka ditt eget smycke i metall.
Det kan vara ett halssmycke, armband eller annat smycke och bör innefatta någon, eller några av de olika tekniker som du får undervisning inom.
Undervisningsstöd: Metallsmycke
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Några former av hantverkstekniker samt begrepp som används i samband med dessa.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
För att eleverna ska ha så goda förutsättningar som möjligt att lyckas i denna uppgift bör de först få undervisning i nedan 3 områden.
Metallområden: Plåt, metallstänger (plattjärn, fyrkantstål, rör, rundstål), metalltråd
Tekniker: Kallbockning, lödning, nitning, trådböjning, filning, borrning, gradning
Dekorering: Gravering, tremblering, punsning, ritsa/slipa/repa, nitning, prägling etc.
Börja tala om olika metaller och var man kan använda dessa till. Visa att metaller ofta kommer i plåtform, metalltrådar eller olika metallstänger och rör.
Vidare kan man som inspiration visa upp någon/några smycken (halssmycke, armband, broscher etc.) som innefattar olika teknikområden.
Inför nedan föreslagna lektionsupplägg kan du som lärare fortbilda dig via filmerna.
Lägg gärna fram idébladen som stöd under lektionen.
Lektion ett - Visa fyra olika tekniker.(t.ex. löda, bocka, böja tråd och nita) Därefter får eleverna röra sig mellan arbetsstationer där de får pröva på de olika teknikerna. Kanske har du även förberett det så att de kan göra ett litet föremål vid någon station som t.ex. en potatissticka i trådslöjd (se uppgift i trådslöjd), bocka en plåtremsa efter en valfri bokstav (Plåtremsor på 20 mm bleckplåt klipper du upp hos närmsta plåtslageri), löda och nita ihop två metaller. Inför nitningen får man noggrant gå igenom hur man borrar säkert och hur man efteråt gradar hålet.
Lektion två - Visa hur man kan dekorera med nitar, hur man punsar med olika dekorpunsar och bokstäver samt hur man kan tremblera, fila, ritsa och gravera i metall.
Låt eleverna ännu en gång få pröva på detta i olika stationer. Alla bör ha provat allt innan man sätter igång med uppgiften.
Lektion 3 – Nu får eleverna designa sitt eget smycke och tillverka detta. Dela ut ev. ut uppgiftsbeskrivningen och gå igenom betygskriterierna som du kommer att bedöma.
Tips:
Innan arbetsområdet kan man visa denna korta film om metaller i vår närhet.
Film
Bedömningsmatris: Metallsmycke
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|