För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Efter att eleverna har fått genomgångar i olika teknikområden ska de tillverka ett eget designat smycke i metall.
Inhandla olika metaller i plåtform och i massiva stänger. Fördjupa dig som lärare i olika tekniker som t.ex. nitning, lödning och metalldekorering. (se filmer)
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Efter att ha fått undervisning i tekniker och metoder inom metallområdet ska du tillverka ditt eget smycke i metall.
Det kan vara ett halssmycke, armband eller annat smycke och bör innefatta någon, eller några av de olika tekniker som du får undervisning inom.
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 7-9
För att eleverna ska ha så goda förutsättningar som möjligt att lyckas i denna uppgift bör de först få undervisning i nedan 3 områden.
Metallområden: Plåt, metallstänger (plattjärn, fyrkantstål, rör, rundstål), metalltråd
Tekniker: Kallbockning, lödning, nitning, trådböjning, filning, borrning, gradning
Dekorering: Gravering, tremblering, punsning, ritsa/slipa/repa, nitning, prägling etc.
Börja tala om olika metaller och var man kan använda dessa till. Visa att metaller ofta kommer i plåtform, metalltrådar eller olika metallstänger och rör.
Vidare kan man som inspiration visa upp någon/några smycken (halssmycke, armband, broscher etc.) som innefattar olika teknikområden.
Inför nedan föreslagna lektionsupplägg kan du som lärare fortbilda dig via filmerna.
Lägg gärna fram idébladen som stöd under lektionen.
Lektion ett - Visa fyra olika tekniker.(t.ex. löda, bocka, böja tråd och nita) Därefter får eleverna röra sig mellan arbetsstationer där de får pröva på de olika teknikerna. Kanske har du även förberett det så att de kan göra ett litet föremål vid någon station som t.ex. en potatissticka i trådslöjd (se uppgift i trådslöjd), bocka en plåtremsa efter en valfri bokstav (Plåtremsor på 20 mm bleckplåt klipper du upp hos närmsta plåtslageri), löda och nita ihop två metaller. Inför nitningen får man noggrant gå igenom hur man borrar säkert och hur man efteråt gradar hålet.
Lektion två - Visa hur man kan dekorera med nitar, hur man punsar med olika dekorpunsar och bokstäver samt hur man kan tremblera, fila, ritsa och gravera i metall.
Låt eleverna ännu en gång få pröva på detta i olika stationer. Alla bör ha provat allt innan man sätter igång med uppgiften.
Lektion 3 – Nu får eleverna designa sitt eget smycke och tillverka detta. Dela ut ev. ut uppgiftsbeskrivningen och gå igenom kunskapskraven som du kommer att bedöma.
Tips: Vill man koppla uppgiften till det centrala innehållet om mode och trender, eller varför inte arkitektur, konst och design som inspirationskällor, så finns den möjligheten.
Innan arbetsområdet kan man visa denna korta film om metaller i vår närhet. http://www.youtube.com/watch?v=TkS7B_5VBNE
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |