För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
I denna uppgift lägger vi stor vikt på slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och muntlig värdering av arbetsprocessen. Vi tittar på hur designers och formgivare arbetar för att få fram en kollektion. Eleverna skissar fram tre olika allternativ på textilttryck, väljer ett av dem och trycker på med hjälp av schabloner. Eleverna får gärna ändra t-shirten sedan till önskad design tex. sy om, dekorerar mm.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Ni kommer arbeta med slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och muntlig värdering av arbetsprocessen. Ni kommer att arbeta fram en t-shirts kollektion på tre t-shirtar med ett tema. Ni kommer att få välja ett av de tre motiv ni formgett och trycka upp på en t-shirt med tekniken textilt tryck med schablon. Om ni vill kommer ni få möjlighet att ändra t-shirten till egen design.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll:
I denna uppgift har inte jag låtit eleverna sy en egen T-shirt utan fokus ligger på idé- och arbetsprocessen, hantverkstekniken - textilt tryck samt symboler. Jag har köpt in vita T-hirts från Creativ Company och textilfärg från Swelogent.
Första lektionen brukar jag ha genomgång av uppgiften och förklara den pedagogiska planeringen samt låta eleverna titta på power pointen om symboler. Vi brukar diskutera vad ett collage är och sedan sätter eleverna igång att göra sitt collage.
Jag låter eleverna klipp och klistra bilder från tidningar samt bilder de hittar på nätet.
Bra att ha genomgångar om:
Symboler
Vad är ett collage
T-shirtens historia
Olika textila trycktekniker
Färglära
Trikåtyger (jersey)
Bra filmer att visa:
Miljöfarligt tryck
T-shirtens historia
Följ T-shirten
How To Make A T-Shirt From Design To Manufacturing Process
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Formge och.. | I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Tolka slöjdföremåls.. | Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang om symboler, färg, form och material. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang om symboler, färg, form och material. |