- Snabbfakta
- Min necessär - följ en beskrivning
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Sömnad symaskin
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 8-10 v.
- Material
- Bommulstyg
- Uppgift
Uppgiften blir att göra en personliga necessär. Eleverna väljer vilka tyger, blixtlås och dekorationer de vill använda till sin necessär.
Modellen på necessär är redan bestämd.
Jag låter eleverna skriva om sin arbetsprocess på en blogg som jag startar, men man kan lika gärna skriva i en loggbok. Eleverna utvärderar arbetet i en slöjdrapport efter att necessären är klar. I slöjdrapporten ställer jag frågor som eleverna svarar på och lämnar in till mig.
Man skulle kunna ha diskussioner i grupp där eleverna svarar på frågorna och du som lärare låter dem spela in samtalet på en surfplatta.
- Förberedelser
- Elevuppgift
- Min necessär - följ en beskrivning
Du får lära dig:
- Symaskinsteknik bla. att sy i ett blixtlås
- Hur man tänker när man syr ett 3D projekt
- Att följer en arbetsbeskrivning
- Olika slöjdspecifika ord och begrepp
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Uppgiften blir att göra en personliga necessär. Du väljer vilka tyger, blixtlås och dekorationer du vill använda till din necessär. Modellen på necessären är redan bestämd. Du kommer att få följa en beskrivning som finns i pappersform eller som en film på surfplattan. Du kommer att dokumentera om din arbetsprocess i ord och bild på en blogg. När necessären är klar så gör du en utvärdering i form av en slöjdrapport som du lämnar in till mig.
Undervisningsstöd: Min necessär - följ en beskrivning
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll:
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
Du behöver ha köpt in olika mönstrade och enfärgade bomullstyger. Ibland har jag låtit eleverna sy necessärerna av gamla kläder då får man in återvinningsbiten också och kan prata mer om klädindustrins miljöpåverkan osv.
Blixtlås på rulle i olika färger. Jag låter eleverna dekorera med knappar, pärlor, kanske göra eller mindre schablon tryck, göra garn tofsar mm.
Om man vill att eleverna skall kunna följa Youtube filmen behöver man kanske några surfplattor eller om det fungerar kan eleverna använda sina mobiltelefoner.
Lektionsplanering
v.1
|
Uppstart – gå igenom pedagogisk planering och uppgiften
Skissa
|
v.2
|
Skiss färdig – kamratrespons
Klipp ut tyg
|
v.3
|
Genomgång – sy i blixtlås
|
v.4
|
Sy
|
v.5
|
Sy
|
v.6
|
Sy
|
v.7
|
Sy
|
v.8
|
Sy och dekorera
|
v.9
|
Slöjdrapport
|
Olika filmer och länkar:
Jag använder mig av blogger när jag startar upp en blogg som eleverna skriver sin arbetsprocess på. Jag tycker att detta är en enkel och smidig blogg att använda i undervisningen.
Arbetsbeskrivningsfilm
Bedömningsmatris: Min necessär - följ en beskrivning
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|