För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Uppgiften blir att göra en personliga necessär. Eleverna väljer vilka tyger, blixtlås och dekorationer de vill använda till sin necessär.
Modellen på necessär är redan bestämd.
Jag låter eleverna skriva om sin arbetsprocess på en blogg som jag startar, men man kan lika gärna skriva i en loggbok. Eleverna utvärderar arbetet i en slöjdrapport efter att necessären är klar. I slöjdrapporten ställer jag frågor som eleverna svarar på och lämnar in till mig.
Man skulle kunna ha diskussioner i grupp där eleverna svarar på frågorna och du som lärare låter dem spela in samtalet på en surfplatta.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Uppgiften blir att göra en personliga necessär. Du väljer vilka tyger, blixtlås och dekorationer du vill använda till din necessär. Modellen på necessären är redan bestämd. Du kommer att få följa en beskrivning som finns i pappersform eller som en film på surfplattan. Du kommer att dokumentera om din arbetsprocess i ord och bild på en blogg. När necessären är klar så gör du en utvärdering i form av en slöjdrapport som du lämnar in till mig.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll:
Du behöver ha köpt in olika mönstrade och enfärgade bomullstyger. Ibland har jag låtit eleverna sy necessärerna av gamla kläder då får man in återvinningsbiten också och kan prata mer om klädindustrins miljöpåverkan osv.
Blixtlås på rulle i olika färger. Jag låter eleverna dekorera med knappar, pärlor, kanske göra eller mindre schablon tryck, göra garn tofsar mm.
Om man vill att eleverna skall kunna följa Youtube filmen behöver man kanske några surfplattor eller om det fungerar kan eleverna använda sina mobiltelefoner.
Lektionsplanering
v.1 |
Uppstart – gå igenom pedagogisk planering och uppgiften Skissa |
v.2 |
Skiss färdig – kamratrespons |
v.3 |
Genomgång – sy i blixtlås |
v.4 |
Sy |
v.5 |
Sy |
v.6 |
Sy |
v.7 |
Sy |
v.8 |
Sy och dekorera |
v.9 |
Slöjdrapport |
Olika filmer och länkar:
Jag använder mig av blogger när jag startar upp en blogg som eleverna skriver sin arbetsprocess på. Jag tycker att detta är en enkel och smidig blogg att använda i undervisningen.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Reflektera över.. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |