- Snabbfakta
- Min necessär - följ en beskrivning
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Sömnad symaskin
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 8-10 v.
- Material
- Bommulstyg
- Uppgift
Uppgiften blir att göra en personliga necessär. Eleverna väljer vilka tyger, blixtlås och dekorationer de vill använda till sin necessär. Modellen på necessär är redan bestämd.
Jag låter eleverna skriva om sin arbetsprocess på en blogg som jag startar, men man kan lika gärna skriva i en loggbok. Eleverna utvärderar arbetet i en slöjdrapport efter att necessären är klar. I slöjdrapporten ställer jag frågor som eleverna svarar på och lämnar in till mig.
Man skulle kunna ha diskussioner i grupp där eleverna svarar på frågorna och du som lärare låter dem spela in samtalet på en surfplatta.
- Förberedelser

- Elevuppgift
- Min necessär - följ en beskrivning
Du får lära dig:
- Symaskinsteknik bla. att sy i ett blixtlås
- Hur man tänker när man syr ett 3D projekt
- Att följer en arbetsbeskrivning
- Olika slöjdspecifika ord och begrepp
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
Uppgift:
Uppgiften blir att göra en personliga necessär. Du väljer vilka tyger, blixtlås och dekorationer du vill använda till din necessär. Modellen på necessären är redan bestämd. Du kommer att få följa en beskrivning som finns i pappersform eller som en film på surfplattan. Du kommer att dokumentera om din arbetsprocess i ord och bild på en blogg. När necessären är klar så gör du en utvärdering i form av en slöjdrapport som du lämnar in till mig.

Undervisningsstöd: Min necessär - följ en beskrivning
Förmågor att utveckla:
- Eleven ska utveckla sin förmåga att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.
- Eleven ska utveckla sin förmåga att välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter.
- Eleven ska utveckla sin förmåga att analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll:
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, såväl med som utan digitala verktyg.
-
Du behöver ha köpt in olika mönstrade och enfärgade bomullstyger. Ibland har jag låtit eleverna sy necessärerna av gamla kläder då får man in återvinningsbiten också och kan prata mer om klädindustrins miljöpåverkan osv.
Blixtlås på rulle i olika färger. Jag låter eleverna dekorera med knappar, pärlor, kanske göra eller mindre schablon tryck, göra garn tofsar mm.
Om man vill att eleverna skall kunna följa Youtube filmen behöver man kanske några surfplattor eller om det fungerar kan eleverna använda sina mobiltelefoner.
Lektionsplanering
v.1
|
Uppstart – gå igenom pedagogisk planering och uppgiften
Skissa
|
v.2
|
Skiss färdig – kamratrespons
Klipp ut tyg
|
v.3
|
Genomgång – sy i blixtlås
|
v.4
|
Sy
|
v.5
|
Sy
|
v.6
|
Sy
|
v.7
|
Sy
|
v.8
|
Sy och dekorera
|
v.9
|
Slöjdrapport
|
Olika filmer och länkar:
Jag använder mig av blogger när jag startar upp en blogg som eleverna skriver sin arbetsprocess på. Jag tycker att detta är en enkel och smidig blogg att använda i undervisningen.
Här kan ni se hur mina elever bloggar.
Arbetsbeskrivningsfilm
Bedömningsmatris: Min necessär - följ en beskrivning
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|