- Snabbfakta
- Mot utanförskap
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Tolka slöjdföremåls.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen, Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- ca 8 v.
- Material
- Bomullstyg, Filttyg, Textilfärg, Pärlor, Bomullsgarn – Broderigarn
- Uppgift
Uppgiften är att utifrån Jason Diakités (Timbuktu) sommarprat göra ett budskap på en 30x30 cm bit tyg. Temat är Mot utanförskap.
Eleven får välja bland tre tekniker, (applikation, broderi, textilt tryck) blanda gärna. Efter avslutat arbete skall de lämna in en rapport där de redogör för sina tankar kring arbetet. De skall ta ansvar för att arbetet blir färdig i tid. Arbetet kommer att pågå i 8 veckor.
- Förberedelser
Förbered genomgångar på:
- skissteknik
- tekniken – applikation
- tekniken – broderi
- tekniken – textilt tryck med schablon

Elevuppgift: Mot utanförskap
Du får lära dig:
- Tekniken – applikation
- Tekniken – broderi
- Tekniken – textilt tryck med schablon
- Skissteknik
- Specifika slöjdord och begrepp
- Arbeta utifrån era förutsättningar.
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
- Hur väl du kan tolka ett slöjdföremåls uttryck och resonera kring detta.
Uppgift:
Er uppgift är att utifrån Jason Diakités (Timbuktu) sommarprat göra ett budskap på en 30 x 30 cm bit tyg. Temat är mot utanförskap. Ni får välja bland tre tekniker, (applikation, broderi, textilt tryck) blanda gärna. Efter avslutat arbete skall ni lämna in en rapport där ni redogör för era tankar kring arbetet. Ni skall ta ansvar för att arbetet blir färdig i tid. Vi kommer att arbeta med detta projekt i slöjden i 8 veckor.

Undervisningsstöd: Mot utanförskap
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
- Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centralt innehåll:
- Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.
- Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
- Design, konsthantverk, hemslöjd och andra slöjdformer i det offentliga rummet.
Du hittar Timbuktus sommarprat från P3 här: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/386099?programid=2071
Detta radioprogram börjar jag med att låta eleverna lysna på och sedan visra jag inspirations Power Pointen där vi tillsammans diskuterar.
Bedömningsmatris: Mot utanförskap
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|