Mot utanförskap

Upplagd av Karolin Wagner

  Skriv ut

Undervisningsstöd: Mot utanförskap

Förmågor att utveckla:

  • Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
  • Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
  • Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
  • Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Centralt innehåll:

  • Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
  • Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
  • Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.
  • Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
  • Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
  • Design, konsthantverk, hemslöjd och andra slöjdformer i det offentliga rummet.

Du hittar Timbuktus sommarprat från P3 här:  http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/386099?programid=2071
Detta radioprogram börjar jag med att låta eleverna lysna på och sedan visra jag inspirations Power Pointen där vi tillsammans diskuterar.