- Snabbfakta
- Rädda klassrummet
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjden i samhället
- Tid
- Hela terminen
- Material
- Textil, trä och metall, övriga material
- Uppgift
Detta är ett projekt som bygger på att eleverna skall förbättra, förnya och göra om sina hemklassrum med hjälp av deras slöjdkunskaper, idéer och kreativitet. Eleverna måste tänka på hur god arbetsmiljö skall vara i ett klassrum för att det skall finnas en bra lärmiljö,
bra praktiska lösningar samt kvaliten efter kundens önskemål.
- Förberedelser
Elevernas klasslärare gör en moodboard där de samlar olika bilder på inspiration för att förmedla en stil som de vill ha i sina klassrum samt en lista över praktiska föremål som lärarna önskar.
Eleverna använder sedan detta för att spåna idéer. Det är bra att fråga rektorn om man får t.ex. måla om väggar och annat i lokalerna samt se över vilka möbler man kan använda.

- Elevuppgift
- Rädda klassrummet
Ni kommer att lära er:
- Att från en kunds önskemål komma på idéer
- Olika DIY lösningar
- Fakta om återvinnings material
- Vad man skall tänka när man bloggar
- Olika inrednings stilar
Du kommer att bli bedömd på:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan välja och motivera dina olika val genom arbetsprocessen.
Ta hänsyn till någon miljöaspekt.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
Uppgift:
Detta är ett projekt som bygger på att ni skall förbättra, förnya och göra om era hemklassrum med hjälp av era slöjdkunskaper, idéer och kreativitet. Ni måste tänka på hur god arbetsmiljö skall vara i ett klassrum för att det skall finnas en bra lärmiljö och på praktiska lösningar samt kvalitet efter kundens önskemål. (Kunden är era klasslärare)
Ni dokumenterar ert arbete på en blogg eller i en loggbok och redogör för er slöjdprocess samt era val av material och tekniker.

Undervisningsstöd: Rädda klassrummet
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp.
Centralt innehåll:
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter.
- Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, såväl med som utan digitala verktyg.
- Resurshushållning, till exempel genom reparationer och återanvändning av material.
Eleverna dokumenterar sitt arbete på en blogg där de kommer att skriva och dokumentera sin slöjdprocess. Detta kan man även göra i en loggbok men eleverna tycker det är mer spännande att göra det på en blogg. Projektet går att göra utan att blanda in andra ämnen, men vi valde att göra arbetsområdet som ett ämnesövergripande projekt med ämnena svenska och matte.
Man kan börja med att visa ett avsnitt från Fixa rummet.
Det finns hur mycket inspiration som helst på nätet. Ni söker bara på DIY, återbruk, återvinning, gör det själv mm. Titta gärna på pinterest.
Bedömningsmatris: Rädda klassrummet
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|