- Snabbfakta
- Rädda klassrummet
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Utifrån syftet.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- Hela terminen
- Material
- Textil, trä och metall, övriga material
- Uppgift
Detta är ett projekt som bygger på att eleverna skall förbättra, förnya och göra om sina hemklassrum med hjälp av deras slöjdkunskaper, idéer och kreativitet. Eleverna måste tänka på hur god arbetsmiljö skall vara i ett klassrum för att det skall finnas en bra lärmiljö,
bra praktiska lösningar samt kvaliten efter kundens önskemål.
- Förberedelser
Elevernas klasslärare gör en moodboard där de samlar olika bilder på inspiration för att förmedla en stil som de vill ha i sina klassrum samt en lista över praktiska föremål som lärarna önskar.
Eleverna använder sedan detta för att spåna idéer. Det är bra att fråga rektorn om man får t.ex. måla om väggar och annat i lokalerna samt se över vilka möbler man kan använda.
- Elevuppgift
- Rädda klassrummet
Ni kommer att lära er:
- Att från en kunds önskemål komma på idéer
- Olika DIY (Do it yourself)lösningar
- Fakta om återvinnings material
- Vad man skall tänka när man bloggar
- Olika inredningsstilar
Du kommer att bli bedömd på:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssätt
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Detta är ett projekt som bygger på att ni skall förbättra, förnya och göra om era hemklassrum med hjälp av era slöjdkunskaper, idéer och kreativitet. Ni måste tänka på hur god arbetsmiljö skall vara i ett klassrum för att det skall finnas en bra lärmiljö och på praktiska lösningar samt kvalitet efter kundens önskemål. (Kunden är era klasslärare)
Ni dokumenterar ert arbete på en blogg eller i en loggbok och redogör för er slöjdprocess samt era val av material och tekniker.
Undervisningsstöd: Rädda klassrummet
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll:
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Undersökande av olika materials egenskaper och användbarhet i det egna slöjdarbetet.
- Resurshushållning genom återbruk av material.
Eleverna dokumenterar sitt arbete på en blogg där de kommer att skriva och dokumentera sin slöjdprocess. Detta kan man även göra i en loggbok men eleverna tycker det är mer spännande att göra det på en blogg. Projektet går att göra utan att blanda in andra ämnen, men vi valde att göra arbetsområdet som ett ämnesövergripande projekt med ämnena svenska och matte.
Man kan börja med att visa ett avsnitt från Fixa rummet.
Det finns hur mycket inspiration som helst på nätet. Ni söker bara på DIY, återbruk, återvinning, gör det själv mm. Titta gärna på pinterest.
Bedömningsmatris: Rädda klassrummet
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|