- Snabbfakta
- Skål i trä
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Urholkning
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- 8-10 v.
- Material
- Lind
- Uppgift
Eleven får formge en skål i egen design och därefter urholka den i en bit lind.
Olika ytbehandlingsmetoder erbjuds och eleven får därefter själv välja.
- Förberedelser
Såga upp bitar i lind.
I vårt exempel arbetade vi med 150 x 150 x 26 mm.
Erbjud ett antal olika bildhuggarjärn
Slippapper i olika grovlekar och ev. sicklingar
Olika färgalternativ om så önskas?

- Elevuppgift
- Skål i trä
Du får lära dig:
- Om urholkning som en hantverksteknik och vilka verktyg som här kan användas
- Något om träslaget lind och vad som kännetecknar det
- Olika ytbehandlingstekniker
- Hur man kan utvärdera sin insats på ett bra sätt
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap
och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
Uppgift:
Du ska få tillverka en skål genom att urholka en bit lind.
Du får själv formge den och om du ev. vill färgsätta den.
Du kommer också att få värdera din arbetsinsats på något sätt

Undervisningsstöd: Skål i trä
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll i årskurs 4 - 6
För att lära ut tekniken att urholka en bit trä kan denna uppgift vara lagom. (se även uppgiften Alfabetet)
Jag sågade upp kvadrater till eleverna men de kunde ju lika gärna vara rektangulära. Man kan ju erbjuda båda formerna?
Jag såg till att ena plansidan var rikthyvlad och den blev undersida.
Efter att vi pratat lite om träslaget lind och varför vi använder just det så fick eleverna varsin träbit.
Jag bad dem rita av träbiten på ett vitt papper. Nu förklarade jag att de skulle eftersträva runda former i själva urholkningsdelen men utanför denna kunde skålen gärna få ha en annan form. De skulle inte rita för krångligt och inte för smått. De skulle inte rita närmre den yttre kanten än 1 cm. När jag godkänt formen (så att jag visste att de skulle lyckas) fick de klippa ut denna och rita av den på träbitens ohyvlade sida. Sedan ville jag att de även ritade en form utanför den första formen. Här visade jag dem att man kan formge på olika sätt och gärna tänka "lite utanför boxen". Det finns ju ingen regel för hur en skål ska se ut eller hur?
Vidare fick de sedan markera några olika ställen inne i skålformen där vi skulle borra ett grunt hål inför urholkningen. Jag förklarade att hålen skulle förhindra flisorna att sticka iväg för långt när man högg. Därefter, med ett kvistborr, hjälpte jag eleverna att borra dessa grunda hål.
Nu fick de undervisning i hur man hanterade ett lämpligt järn för att urholka. Allt med säkerheten i centrum.
De högg ifrån den inre ritade linjen in mot hålen. Efter att man blev klar fick man pröva att använda en sickel om det passade sig eller/och så slipade man ytan om man ville det. (någon ville kanske ha en mer strukturerad yta).
De fick sedan med en kontursåg såga ut den yttre formen och därefter raspade/filade och slipade vi sidorna och kanterna.
Vi pratade om olika ytbehandlingstekniker som oljor, lack och färg. Vad ska skålen användas till?
Alla brände sitt namn under skålen och skrev i utvärderingsdokumentet (se filen) eller i en digital loggbok om sin egen insats. Här kan man ju även lägga in bilder på sin skål.(pröva gärna Grupprummet här i portalen)
Behöver jag säga att vi avslutade med en utställning!
Här finns en film om hur man slipar sina skölpar och bildhuggarjärn.
Bedömningsmatris: Skål i trä
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|