- Snabbfakta
- Sked i lind
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Bildhuggning
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och..
- Kunskapskrav
- Använda verktyg.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 5 v.
- Material
- Lindträ 25 mm tjockt
- Uppgift
Eleven får själv formge, urholka och bearbeta en bit lind till en sked.
- Förberedelser
Ha lind tillgängligt, ung. en tum tjock samt några skarpa bildhuggarjärn.

- Elevuppgift
- Sked i lind
Du får lära dig:
- Att arbeta efter en arbetsbeskrivning
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
Uppgift:
Du ska själv föreslå tre olika former på skedar. Tänk form och funktion.
Utifrån dessa ska du välja en som du får tillverka i träslaget lind.
Du kommer att se via idébladet hur du går till väga och vilka verktyg och tekniker
du kommer att arbeta med.
Undervisningsstöd: Sked i lind
Innan de startar bör du kanske prata om vad som är viktigt med formen? Det ska nog inte vara för smalt eller för tjockt heller för den delen. Skeden bör inte vara för kort vilket är vanligt att en elev anpassar längden efter sin egen hand och inte tänker på att vuxen kanske ska använda den.
Man bör nog inte heller konstra till det med en krånglig form utan att hitta den fina i det enkla.
Prata om hur man bäst ytbehandlar sin sked. Förklara varför paraffinolja är den bästa ytbehandlingen när man ska skydda föremål som kommer i kontakt med livsmedel. (den oljan är lukt och smakfri)
Bedömningsmatris: Sked i lind
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|