För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven får själv formge, urholka och bearbeta en bit lind till en sked.
Ha lind tillgängligt, ca 25 mm tjock samt några skarpa bildhuggarjärn.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska själv föreslå tre olika former på skedar. Tänk form och funktion.
Utifrån dessa ska du välja en som du får tillverka i träslaget lind.
Du kommer att se via idébladet hur du går till väga och vilka verktyg och tekniker
du kommer att arbeta med.
Innan de startar bör du kanske prata om vad som är viktigt med formen? Det ska nog inte vara för smalt eller för tjockt heller för den delen. Skeden bör inte vara för kort vilket är vanligt att en elev anpassar längden efter sin egen hand och inte tänker på att vuxen kanske ska använda den.
Man bör nog inte heller konstra till det med en krånglig form utan att hitta den fina i det enkla.
Prata om hur man bäst ytbehandlar sin sked. Förklara varför paraffinolja är den bästa ytbehandlingen när man ska skydda föremål som kommer i kontakt med livsmedel. (den oljan är lukt och smakfri)
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |
Reflektera över.. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |