Skriv ut

Bedömningsmatris: Stol

  Betygskriterier
Förmåga Betyg E Betyg C Betyg A
Formge och..

I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.

I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.

I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.

Välja och..

Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.

Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.

Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.

Välja och..

Eleven prövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.

Eleven prövar och omprövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.

Eleven prövar och omprövar systematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.

Välja och..

Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.

Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.

Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.

Reflektera över..

Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.

Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.

Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.