För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna får varsin stol att modifiera. Det handlar om att uttrycka sig både textilt och
i det hårda materialet. Det handlar också om att tolka in ett eget uttryck med
utgångspunkt i Arkitektur, konst och design eller Mode och trender.
En begagnad stol!
En plats att kunna förvara alla stolar mellan lektionerna!
Sätt dig in i vad Hållbar utveckling innebär.
Visa filmen: https://urskola.se/Produkter/191033-Bygganget-Vikten-av-atervinning
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du får en stol eller tar med en egen ”förbrukad” stol som du ska återvinna.
Det bör vara en matsalsstol hellre än en fåtölj om du vill ta med en egen.
Uppgiften blir att förändra denna stol på något sätt med nya tekniker och
idéer i form, kanske färg och design.
I den ”nya” stolen måste givetvis textila inslag finnas. Det kan vara i sittryggen,
sitsen eller varför inte nackstöd, armstöd eller något annat kreativt.
Du ska i ditt formspråk utgå ifrån Mode, trender, arkitektur, konst eller design.
Din lärare kommer att prata mer om detta.
Hållbar utveckling:
Utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov’’.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll i årskurs 7-9:
För många år sedan under mina första år som lärare, var jag på studiebesök i Danmark. Skolan var den inte helt okända Bifrostskolan, känd för sin helhetssyn på undervisningen och samarbetet över stadierna. Man undervisar utan indelade ämnesmoduler och minutpass och man inspireras gärna av kultur, natur och som i det här fallet – Återvinning och Design!
När jag var där såg jag att en grupp höll på att förändra varsin stol. Det skulle främst handla om att ge den en annan yta och det praktiska området var bild & form. Deras beredskap inom slöjd var mycket begränsad och något förändringsarbete i stolsmaterialet var inte att tänka på tyvärr.
Min idé blir istället att utveckla deras idé och gå vidare genom att även göra ingrepp i stolens konstruktion. Jag tänker att denna uppgift passar de äldre stadierna och att utgångspunkterna för skapandet ska vara antingen Arkitektur, konst och design eller Mode och trender.
Citat från Kommentarsmaterial till kursplanen i slöjd: ” Arkitektur, konst och design kan kopplas till slöjdundervisningen på många olika sätt. T.ex. att involvera närsamhället med inspiration utanför skolan. Genom historiska konstbilder, gamla föremål, slöjd från andra länder kan elevernas färg- och formspråk stimuleras”
Om slöjd som ett uttryck står det att eleverna ska bli bekanta med hur färg, form och material används för att uttrycka något. Vidare som ett uttryck för identitet vidgas innehållet i år 7-9 till att fokusera mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen.
Låt eleven själv välja inom vilket område de vill profilera sig och sin stol. Tankar och resultat får de sedan motivera i värderingsunderlaget.
I värderingsunderlaget finns riktade frågor som du kan ha som underlag för att bedöma tre av de sex kunskapskraven.
Fråga 1 behandlar KK Utifrån syftet... Fråga 2 tillsammans med alla frågorna behandlar KK Ge omdömen...
och Fråga 3 behandlar KK Att tolka...
Kanske kan man som jag gjorde under loppet av ett par år, samla på sig stolar så att uppgiften går att genomföra med en hel klass under en termin. Lämpligt kan då vara att kunna gå emellan slöjdsalarna och sätta fokus där behovet finns för stunden.
Man skulle även kunna arbeta i par och på så sätt spara tid och utbyta idéer mellan elever.
Det krävs också något förråd för förvaring både vid insamlandet som vid förvaring efter lektionerna.
Låt eleverna att laga (vid behov) och att göra någon enklare förändring. Blir förändringarna för många kommer arbetet att ta för lång tid och terminen tar helt plötsligt slut!
Design/Teknikförslag: Sittkudde, huvud/ryggstöd, armstöd, broderiinlägg, bildhuggning, textilklädnad av detaljer etc.
På följande sida under rubriken ÄMNESMENY hittar du olika slöjdfilmer som du kan välja bland när det gäller hållbar utveckling och återvinning: https://urskola.se
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. |
Välja och.. | Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Tolka slöjdföremåls.. | Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |