- Snabbfakta
- Sy förvaringar
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Sömnad symaskin
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ..
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- 5-8 v.
- Material
- Bomullstyg, vinyl, blixtlås, nylonband mm.
- Uppgift
Eleverna skall formge och framställa någon form av förvaring i mjuka material. Förvaringen skall minst ha en blixtlås och en ficka. Fokus i denna uppgift ligger i att följa en beskrivning, antingen en steg för steg video eller en skriftlig arbetsbeskrivning. Eleverna skall i största mån följa olika arbetsbeskrivningar, skriftliga eller bildliga arbetsbeskrivningar. Eleverna skall redovisa om sin arbetsprocess muntligt där de motiverar sina val av förvaring, design, materialval och detaljer.
Eleverna kommer att få lära sig:
- Hur man tänker när man skissar
- Problemlösning
- Olika moment vid sömnad tex. sy i ett blixtlås, sy en ficka, sy i foder mm
- Olika slöjdord och slöjdspecifika begrepp.
- Om material - syntetfiber och regenatfiber
- Förberedelser
Jag brukar sy upp någon form av förvaring i olika steg varje år så att jag ha och kan visa eleverna. Då får eleverna möjlighet att tillsammans med arbetsbeskrivningarna känna och klämma på de uppsydda momenten och på så sätt klarar de lättare av att ta sig vidare i sin arbetsprocess.




Undervisningsstöd: Sy förvaringar
Förmågor att utveckla
- formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalité- och miljöaspekter.
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker, sömnad. Begrepp som används i samband med dessa.
- Tvådimensionella skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Filmtips:
Viskos
Nylon
Arbetsbeskrivning på fanny pack
Bedömningsmatris: Sy förvaringar
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|