För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna skall formge och framställa någon form av förvaring i mjuka material. Förvaringen skall minst ha en blixtlås och en ficka. Fokus i denna uppgift ligger i att följa en beskrivning, antingen en steg för steg video eller en skriftlig arbetsbeskrivning. Eleverna skall i största mån följa olika arbetsbeskrivningar, skriftliga eller bildliga arbetsbeskrivningar. Eleverna skall redovisa om sin arbetsprocess muntligt där de motiverar sina val av förvaring, design, materialval och detaljer.
Eleverna kommer att få lära sig:
Jag brukar sy upp någon form av förvaring i olika steg varje år så att jag ha och kan visa eleverna. Då får eleverna möjlighet att tillsammans med arbetsbeskrivningarna känna och klämma på de uppsydda momenten och på så sätt klarar de lättare av att ta sig vidare i sin arbetsprocess.
Ni skall formge och framställa någon form av förvaring i mjuka material. Förvaringen skall minst ha en blixtlås och en ficka. Fokus i denna uppgift ligger i att följa en beskrivning, antingen en steg för steg video eller en skriftlig arbetsbeskrivning. NI skall i största mån följa olika arbetsbeskrivningar, skriftliga eller bildliga sådana. Ni kommer att redovisa om er arbetsprocess muntligt där ni motiverar era val av förvaring, design, materialval och detaljer.
Ni få lära er:
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 7-9
Filmtips:
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ. |
Formge och.. | I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |