- Snabbfakta
- Tidningshållare
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- 2 x 4 v.
- Material
- Furuträ och textilier
- Uppgift
Eleven tillverkar en tidningshållare i furuträ och textila material till att samla olika slags tidningar.
- Förberedelser
Inte mycket mer än furuträ, krokar, öljetter och textila material.
- Elevuppgift
- Tidningshållare
Du får lära dig:
- En sammansättningsteknik
- Att använda sig av öljetter
- Textil applikation
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Med stöd av idébladet kan du tillverka en tidningshållare för familjens tidningar.
Du kan inspireras av bilden men gärna påverka designen i det textila. Kopiera inte rakt av!
Undervisningsstöd: Tidningshållare
Inte mycket mer än att se till att det finns en dagstidning/veckotidning i salen för eleven att mäta med.
På bilden är furuträet betsat med vacker allmogefärg påfört med en svamp.
Se idéblad för hur en arbetsgång kan se ut.
Se film om hur du sätter dit öljetter.
Bedömningsmatris: Tidningshållare
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|