- Snabbfakta
- Tidningshållare
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och..
- Kunskapskrav
- Använda verktyg.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- 2 x 4 v.
- Material
- Furuträ och textilier
- Uppgift
Eleven tillverkar en tidningshållare i furuträ och textila material till att samla olika slags tidningar.
- Förberedelser
Inte mycket mer än furuträ, krokar, öljetter och textila material.

- Elevuppgift
- Tidningshållare
Du får lära dig:
- En sammansättningsteknik
- Att använda sig av öljetter
- Textil applikation
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
Uppgift:
Med stöd av idébladet kan du tillverka en tidningshållare för familjens tidningar.
Du kan inspireras av bilden men gärna påverka designen i det textila. Kopiera inte rakt av!

Undervisningsstöd: Tidningshållare
Inte mycket mer än att se till att det finns en dagstidning/veckotidning i salen för eleven att mäta med.
På bilden är furuträet betsat med vacker allmogefärg påfört med en svamp.
Se idéblad för hur en arbetsgång kan se ut.
Se film om hur du sätter dit öljetter.
Bedömningsmatris: Tidningshållare
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|