För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna tar med ett litet föremål av metall
hemifrån och av läraren delas ut små träbitar i olika träslag.
De fästs på ett bakstycke i plywood och eleven tillverkar en ram till denna.
Eleven tar fram någon fakta om metallen
och träslaget och sätter upp bredvid föremålen.
7 mm plywood. Förbered små träbitar till var och en
och gärna i många olika träslag. Lister till en ram.
Du får lära dig:
Uppgift:
Du ska ta med ett föremål hemifrån i metall och ett i trä (eller få detta av läraren)
De ska vara ganska små för vi ska sätta upp dem på en tavla. Tavlan ska vi också göra i trä liksom ramen.
Därefter ska vi ta reda på vilket träslag och vilken metall som just dina föremål är gjorda av, och du får skriva lite om detta.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll i årskurs 1 - 3:
Be eleverna att hemifrån ta med en mindre sak i trä och en i metall. Berätta att vi ska sätta fast dem på en tavla så att de kan undvara föremålet. Jag vet att det kan vara svårt att hitta något litet föremål i trä hemma och därför sågar jag upp mindre bitar av olika träslag som jag kan dela ut. Metallsaker som kapsyler, bestick, spikar eller gamla verktyg kan faktiskt vara lättare att hitta där man bor.
Förbered varsin bit tjockare plywoodplatta i lämplig storlek. Den behöver heller inte vara av dyraste sort. Hyvla upp lite listmaterial där eleverna sedan får mäta och såga till längder som passar som ram.
Du kan nu i arbetet med ramen få lära ut lite olika kunskaper som:
Man kan ju förslagsvis limma fast träföremålet och fästa metallföremålet genom att borra ett par små hål i plywooden, och med en tunn metalltråd tvinna fast den i bakstycket.
Eleven får under lektionstid sedan skriva ett par rader om träslaget och om metallen som man sedan snyggt limmar/tejpar fast på tavlan bredvid sina föremål. (se värderingsbladet)
Som avslutning kan man i grupp berätta om de olika metallerna och träslagen för varandra.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |