- Snabbfakta
- Trädgårdsfigurer
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Trä och metall
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 8-10 v.
- Material
- Trä och gamla bandsågsblad el. plåtband. (1mm tjocka)
- Uppgift
Eleven formger något i trä för utomhusbruk som har en "kropp" och en "topp"!
Där emellan fästes och återvinns ett kasserat bandsågsblad (el. plåtremsa) som svajar i vinden.
(se film på figurerna in action!)
- Förberedelser
Ca 25 mm tjock brädbit till var och en.
Ett ca 40 cm långt bandsågsblad där läraren har klippt bort sågtänderna.
(Alt. plåtremsa)
- Elevuppgift
- Trädgårdsfigurer
Du får lära dig:
- Nya handverktyg, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Undersökande av olika materials egenskaper och bearbetning- och konstruktionsmöjligheter.
- Lämpliga sammansättningar i mindre delar
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du prövar och omprövar dig fram till ett tillfredsställande resultat.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Du ska få formge en trädgårdsfigur vilken du kan se på en film som läraren visar som inspiration.
Till uppgiften har du ett 40 cm långt kasserat bandsågsblad som kommer att återvinnas.
Du ska använda hela längden. Detta för att din figur ska kunna svaja ordentligt när vind
eller fingrar sätter fart på den.
Du får även 2 mindre träbitar till figurens kropp och topp och även en lite större bottenplatta i trä.
Figuren kan vara ett djur eller något annat som du hittar på. Försök gärna ha en fyndig tanke.
Du formar träbitarna som kanske målas och med små skruv fäster du bandsågsbladet i delarna.
Läraren kommer att hjälpa dig med de tekniska lösningarna vid behov.
Undervisningsstöd: Trädgårdsfigurer
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Undersökande av olika material och hantverkstekniker utifrån deras kombinations- och konstruktionsmöjligheter.
Ett utmärkt tillfälle att ta tillvara på gamla bandsågsblad.
Klipp bort sågtänderna med gradsaxen och erbjud eleverna ca 40 cm långa bitar. Låt dem fila och slipa den klippta kanten jämn.
Första gången lät jag eleverna själva klippa en bit av sågbladet men det visade sig att kortare blad lyckades inte svaja utan
flera av figurerna välte helt enkelt.
För att figuren ska kunna stå i vinden utan att välta behövs också en eller två stenar ovanpå brädan. Jag har också tänkt på
att låta ett rundstång i metall, eller rundstav i trä, monteras under brädan som sedan trycks ner i marken.
Förutom sågbladet så gav jag eleverna 2 mindre brädbitar där de skulle forma sin idé till figur och en bit skulle räcka till bottenplatta.
Fantasin och kreativateten får stå i centrum i uppgiften. Oftast tänker man sig sågbladet som en hals men det kan lika gärna bli en stjälk, ben/arm, tunga eller annat. Likaså kan övriga delar vara vad som helst bara idén är rolig.
Berätta hur man med körnslag markerar inför borrningen i sågbladet och hur man spänner fast ordentligt innan man borrar i pelarborrmaskinen.
Man ska vara medveten om att sågbladet rostar utomhus med tiden men det gör inte så mycket tycker jag.
Bedömningsmatris: Trädgårdsfigurer
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Eleven prövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar systematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|