- Snabbfakta
- Trädgårdsfigurer
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Trä och metall
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- ca 8-10 v.
- Material
- Trä och gamla bandsågsblad el. plåtband. (1mm tjocka)
- Uppgift
Eleven formger något i trä för utomhusbruk som har en "kropp" och en "topp"!
Där emellan fästes och återvinns ett kasserat bandsågsblad (el. plåtremsa) som svajar i vinden.
(se film på figurerna in action!)
- Förberedelser
Ca 25 mm tjock brädbit till var och en.
Ett ca 40 cm långt bandsågsblad där läraren har klippt bort sågtänderna.
(Alt. plåtremsa)

- Elevuppgift
- Trädgårdsfigurer
Du får lära dig:
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i
arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet.
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl och engagerat du prövar dig fram till ett tillfredsställande resultat.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
Uppgift:
Du ska få formge en trädgårdsfigur vilken du kan se på en film som läraren visar som inspiration.
Till uppgiften har du ett 40 cm långt kasserat bandsågsblad som kommer att återvinnas.
Du ska använda hela längden. Detta för att din figur ska kunna svaja ordentligt när vind
eller fingrar sätter fart på den.
Du får även 2 mindre träbitar till figurens kropp och topp och även en lite större bottenplatta i trä.
Figuren kan vara ett djur eller något annat som du hittar på. Försök gärna ha en fyndig tanke.
Du formar träbitarna som kanske målas och med små skruv fäster du bandsågsbladet i delarna.
Läraren kommer att hjälpa dig med de tekniska lösningarna vid behov.
Undervisningsstöd: Trädgårdsfigurer
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Metall, textil och trä, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: Idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
Ett utmärkt tillfälle att ta tillvara på gamla bandsågsblad.
Klipp bort sågtänderna med gradsaxen och erbjud eleverna ca 40 cm långa bitar. Låt dem fila och slipa den klippta kanten jämn.
Första gången lät jag eleverna själva klippa en bit av sågbladet men det visade sig att kortare blad lyckades inte svaja utan
flera av figurerna välte helt enkelt.
För att figuren ska kunna stå i vinden utan att välta behövs också en eller två stenar ovanpå brädan. Jag har också tänkt på
att låta ett rundstång i metall, eller rundstav i trä, monteras under brädan som sedan trycks ner i marken.
Denna variant har jag dock inte fullföljt ännu.
Förutom sågbladet så gav jag eleverna 2 mindre brädbitar där de skulle forma sin idé till figur och en bit skulle räcka till bottenplatta.
Fantasin och kreativateten får stå i centrum i uppgiften. Oftast tänker man sig sågbladet som en hals men det kan lika gärna bli en stjälk, ben/arm, tunga eller annat. Likaså kan övriga delar vara vad som helst bara idén är rolig.
Berätta hur man med körnslag markerar inför borrningen i sågbladet och hur man spänner fast i pelarborrmaskinen innan man borrar.
Man ska vara medveten om att sågbladet rostar utomhus med tiden men det gör inte så mycket tycker jag.
Bedömningsmatris: Trädgårdsfigurer
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|